Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۲۴ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در سطح 24 هزار هکتار اجرا شد.

مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۲۴ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرشید شبانی گفت: سموم استفاده شده برای کنترل علف‌های هرز پهن برگ بیشتر علف‌کُش "توفوردی"و علف‌کُش "گرانستار" و برای علف‌های هرز نازک برگ گندم علف‌کُش "تاپیک" و علف‌های هرز نازک برگ جو علف‌کش "نابواس" است.

وی با اشاره به افزایش خشکسالی و گران شدن  قیمت سم، افزود: این عوامل هیچ تاثیری بر کاهش سمپاشی نداشته است.

به گفته وی، مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در سطح ۱۰ هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی گندم آبی اجرا شده است که از این سطح، هشت هزار و ۹۹۳ هکتار مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ و یک‌هزار و ۲۲۷ هکتار مبارز با علف‌های هرز نازک برگ است. 

شبانی اظهار داشت: در اراضی گندم دیم استان نیز مبارزه در سطح هشت هزار و۱۸۲ هکتار انجام شد، که از این سطح هفت هزار و ۴۲ هکتار مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ و یک‌هزار و ۱۴۰ هکتار مبارز با علف‌های هرز نازک برگ است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز جو در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲ برابری داشته است، افزود: در سال زراعی جاری در سطح پنج هزار و ۶۲۳ هکتار از اراضی جو دیم و آبی استان مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز انجام شده است. 

شبانی به مبارزه شیمیایی با سن غلات در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار هزار و ۱۰۴ هکتار از اراضی گندم و جوی استان برای آفت سن غلات سمپاشی شده است. 

وی با اشاره به افزایش دمای استان در اردیبهشت‌ماه امسال افزود: کشاورزان باید با همراهی کارشناسان پهنه و کارشناسان ناظر جهادکشاورزی، نسبت به بررسی از مزارع خود اقدام کنند و به محض مشاهده آفت سِن گندم، نسبت به سمپاشی مزرعه با سموم توصیه شده اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه استانداردی برای مصرف سموم آفت‌کش وجود ندارد، گفت: میزان مصرف سموم آفت‌کُش بسته به نوع آفت ، بیماری و علف‌های هرز، تراکم جمعیت آنها، تعداد نسل و بیولوژی آفات، اقلیم، نوع محصول و نوع آفت‌کش متفاوت است.

وی اظهار داشت: متوسط میزان مصرف انواع آفت‌کش در استان در سال‌گذشته برابر با ۱۸۰ گرم ماده موثر در هکتار بود که این میزان در کشور برابر با ۸۵۰ گرم در هکتار و در دنیا یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۴۰۰گرم است.

شبانی افزود: علف‌های هرز یکی از عوامل کاهنده عملکرد محصولات کشاورزی هستند که باید در راستای کنترل آنها مبارزه موثر و به موقع انجام شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید