Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی طرح گندم کشور:

بیش از 6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت گندم رفت

معاون فنی طرح گندم کشوربا اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش‌ها سطح زیر کشت گندم در کشور بیش از۶ میلیون هکتار برآور شده است، اظهار کرد: از این مقدار حدود دو میلیون هکتار زیر کشت گندم آبی و نزدیک به ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم است.

بیش از 6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت گندم رفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون فنی طرح گندم کشور در سفر به استان چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت خرید تضمینی چغندر قند مشخص شده است، در هفته جاری نیز قیمت خرید گندم و کلزا از کشاورزان نیز تعیین و اطلاع کشاورزان می‌رسد، باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها باید قیمت نهایی محصول نیز افزایش پیدا کند.

سهراب سهرابی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید گندم در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، گفت: بخش عظیمی از گندم کشور در اقلیم‌های سردسیر تولید می‌شود، بنابراین تا فروردین‌ماه برای این موضوع زمان نیاز است.

وی افزود: میزان بارش در سراسر کشور افت داشته است، اما بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها دراسفندماه و فروردین سال آینده نرمال و فراتر از نرمال است، امید است این پیش‌بینی محقق شود، زیرا تولید گندم در بخش دیم وابسته به اقلیم است و با کاهش بارش میزان تولید نیز کاهش پیدا می‌کند.

سهرابی با اشاره به اجرای طرح ضربب خوداتکایی گندم از سال ۱۳۹۲ در کشور، گفت: هدف‌گذاری این طرح رسیدن به خوداتکایی گندم در بازه زمانی ۱۰ ساله است، در همین راستا اقداماتی از جمله افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، تامین بذر و کود مورد نیاز کشاورزان، ارتقای کیفیت بذر، معرفی ارقام جدید با بهره‌وری بالا به کشاورزان، توسعه کشاورزی حفاظتی و آموزش کشاورزان انجام شده است.

معاون فنی طرح گندم کشور با تاکید بر اینکه بذر مورد نیاز کشاورزان در داخل کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید بذر از ۲۵۰ هزار تن به حدود ۵۰۰ هزار تن رسیده، بذر امروز یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی است، کسری بذر در برخی استان‌ها از طریق رایزنی با سایر استان‌ها جبران می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۲ ایران با واردات ۶.۷ میلیون تن گندم در سال به‌عنوان بزرگترین واردکننده گندم در دنیا محسوب می‌شد، اما امروز عمده نیاز کشور از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.

سهرابی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در خرید تضمینی، توضیح داد: طبق مصوبه اخیر مجلس شورای سیاست‌گذاری قیمت محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهادکشاورزی، نماینده کشاورزان و ... تشکیل شد، طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت گندم 4000 تومان تعیین شده بود که باتوجه به افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها با این قیمت مخالفت شد و قطعا قیمت جدید بیش‌تر از این مقدار است.

معاون فنی طرح گندم کشور ادامه داد: قیمت خرید تضمینی چغندر قند مشخص شده است، در هفته جاری نیز قیمت خرید گندم و کلزا از کشاورزان نیز تعیین و به اطلاع کشاورزان می‌رسد، باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها باید قیمت نهایی محصول نیز افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش‌ترین مصرف کود کشاورزی توسط کشاورزان، اوره است، عنوان کرد: این کود در کارخانجات پتروشیمی کشور تولید می‌شود، بیش از ۹۶ درصد کود اوره موردنیاز کشاورزان تهیه و تدارک دیده شده است، مشکل اصلی در رابطه با کود فسفات و پتاسه است، قیمت این کود باتوجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با افزایش قیمت چندین برابری روبرو شده است.

سهرابی با بیان اینکه کشاورزان برتر در حوزه تولید گندم در هر هکتار حدود ۱۲ تا ۱۳ تن محصول برداشت می‌کنند، تصریح کرد:کشاورزی با عملکرد پایین برای بهره‌برداران این بخش صرفه اقتصادی ندارد، کشاورزان باید با رعایت اصول فنی، انتخاب بذر و کود مناسب درآمد خوبی داشته باشند.

معاون فنی طرح گندم کشور در پایان تاکید کرد: در تولید محصولاتی مانند کلزا، گندم و جو با مشکل مواجه نیستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید