Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری:

میراث زاگرس رو به نابودی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سالیان اخیر خشکیدگی و زوال جنگل های زاگرس به وقوع پیوسته و در بسیاری مناطق منجر به نابودی درختان جنگلی شده است و این پدیده هم چنان در حال پیش روی است.

میراث زاگرس رو به نابودی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطالله ابراهیمی در نشست شورای تحقیقات بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به  اینکه در سالیان اخیر خشکیدگی و زوال جنگل های زاگرس به وقوع پیوسته و در بسیاری مناطق منجر به نابودی درختان جنگلی و  این پدیده هم چنان در حال پیش روی است، افزود: در صورت استمرار چنین روندی ضمن انهدام کلی پوشش‌های گیاهی این مناطق، پوشش ارتفاعات بالا و مناطق دوردست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند، که این خود نشانه‌هایی از یک زنگ خطر جدی برای زاگرس است و بنابر این مسئله قرق جنگل‌های زاگرس، باید به شدت به ویژه برای مناطقی که حساسیت بیشتری از نظر تخریب دارند، پیگیری و اجرا شود.

وی گفت:  نابودی و خرابی این موهبت عظیم الهی باعث بروز خسارتهای جبران ناپذیری می شود، به طوری که این خسارتها حتی در زندگی نسلهای آینده نیز اثر نامطلوب می گذارد و ضروری است در سطح ملی مطرح گردد و در این خصوص برنامه ریزی کلان صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در استان و تداوم خشکسالی مناسب‌ترین اقدام  در راستای احیای دیم زارها و مراتع ،کشت گونه گیاهان دارویی در استان است که در اولویت حوزه تولیدات گیاهی و مرکز تحقیقات کشاورزی قرار گیرد.

ابراهیمی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از آب و خاک در بخش کشاورزی، افزود: شناخت مزیت های نسبی و شناخت اولویتهای کشت برای ایجاد ارزش افزوده و بازدهی بالا در این بخش امری ضروری است و در شرایط فعلی و کاهش منابع زیرزمینی جدای از کشت محصولات استراتژیک کشت گیاهان  دارویی همراه با تغییر الگوی کشت و بهره گیری از کشت گیاهان کم آبر در استان یک ضرورت است.

وی گفت: در راستای توسعه گیاهان دارویی در استان وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات خوبی را در این استان در نظر گرفته است و با نشست معاونت بهبود تولیدات گیاهی ،مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و دانشگاه شهرکرد ظرفیت های و مکان یابی مناسب کشت گیاهان دارویی در دیم زارها کم بازده و تخریب شده کشت صورت گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید