Iranian Agriculture News Agency

۸۰درصد پروانه‌های چرای دام در مراتع چهارمحال و بختیاری تمدید شد

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۸۰ درصد بهره‌برداران از مراتع استان نسبت به تمدید و پرداخت عوارض سالانه پروانه چرای دام اقدام کردند.

۸۰درصد پروانه‌های چرای دام در مراتع چهارمحال و بختیاری تمدید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت و اجباری بودن بحث تمدید و پرداخت عوارض سالانه پروانه چرای دام گفت: تاکنون ۲۰ درصد بهره‌برداران از مراتع استان نسبت به تمدید و پرداخت عوارض سالانه پروانه چرای دام اقدام نکرده‌اند.

فرامرز مردانی افزود: در استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در مراتع صادر شده است.

وی به ارسال بخشنامه جدید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور که از آذرماه در جهت ارائه فرصت یکساله برای تمدید و پرداخت عوارض پروانه چرای دام به مرتع‌داران اشاره کرد و اظهار داشت: این بخشنامه با هدف ارائه فرصت یکساله به دامداران و بهره‌برداران از مراتع که از سال‌های گذشته و امسال عوارض پروانه چرای دام را پرداخت نکرده‌اند و پروانه چرای دام خود را تمدید نکرده‌اند، صادر شده است.

مردانی با تاکید بر اینکه پروانه چرای دام به مرتع‌داران اجازه تعلیف دام یکساله داده است و هر ساله باید عوارض تمدید چرای از سوی مرتع‌دار واریز شود، افزود: در اجرای بند ۱۰ از فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور که پروانه چرای دام برای یک فصل چرا صادر و تا زمانی که براساس قوانین از درجه اعتبار ساقط نشده با پرداخت حقوق و عوارض قانونی و استمرار دام دارای دارنده آن قابل تمدید بوده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بند۶ از فصل چهار شیوه‌نامه که دلالت بر این دارد که در صورت  پرداخت نکردن سالیانه حقوق دولت و عوارض قانونی ناشی از تمدید بدون عذر موجه، پروانه چرای دام ابطال و ورود دام به مراتع غیرمجاز محسوب می‌شود.

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بنا بر درخواست تعداد زیادی از مرتع‌داران مبنی بر عذر موجه در خصوص اطلاع نداشتن از ضوابط و مقررات و با توجه به شرایط کنونی، تمام مرتع‌دارانی که تاکنون موفق به پرداخت حقوق و عوارض ناشی از تمدید سالیانه پروانه چرای دام سنوات گذشته نشده‌اند، در صورت اجرای نشدن شرایط ابطال پروانه چرای دام با تایید کمیسیون بند ۴۲ ،نسبت به پرداخت بدهی خود به نرخ روز اقدام کنند.

وی به اطلاع‌رسانی این بخشنامه از سوی رسانه‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شورای عشایری، شورای اسلامی شهر و روستا و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستانها اشاره کرد و گفت: بهره برداران تا دی‌ماه سال آینده فرصت دارند با مراجعه به دفاتر پیشخوان به صورت الکترونیکی پروانه چرای دام در مراتع را تمدید کنند. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید