Iranian Agriculture News Agency

با همکاری منابع طبیعی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه:

رویشگاهای کلوس چهارمحال و بختیاری احیا می شوند

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات احیای رویشگاه گیاه" کلوس " در کوه قارون منطقه بارز و شوارز شهرستان لردگان با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان خبر داد.

رویشگاهای کلوس چهارمحال و بختیاری احیا می شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،هومان خاکپور روز چهارشنبه در حاشیه اعزام۱۵۰ نفر از جوامع محلی و اعضای بسیج شهرستان لردگان به کوه قارون به منظور بذرپاشی کلوس افزود: کشت و توسعه گیاهان دارویی به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت مراتع است که با توجه به توپوگرافی و اقلیم منحصر به فرد منطقه و برخورداری استان از تنوع بالای گیاهان دارویی، این توسعه در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی به دو رویشگاه منحصر به فرد کلوس در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ و کوه قارون در شهرستان لردگان اشاره کرد و گفت: در چهار دهه گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه، غنچه‌چینی و بوته کنی ، کلوس رو به نابودی و انقراض رفته است.

خاکپور با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان سه دهستان موگویی در کوهرنگ ، بارز و شوارز در لردگان و شلیل شهرستان اردل را برای اجرای طرح‌های محرومیت زدایی انتخاب کرده است، اظهار داشت: اجرای طرح احیای ۲ رویشگاه کلوس در لردگان و کوهرنگ نیز با همکاری این قرارگاه در قالب یک تفاهم‌نامه اجرا می‌شود.

به گفته وی، در این تفاهم‌نامه احیای این۲رویشگاه با مشارکت منابع طبیعی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و با مشارکت دادن مردم و جوامع محلی در دستور کار قرار گرفت که احیای رویشگاه قارون در برنامه امسال و رویشگاه موگویی در دستور کار سال آینده قرار گرفته است.

خاکپور افزود: برای اجرای این طرح، تامین بذر کلوس برای احیای رویشگاه بر عهده منابع طبیعی و آبخیزداری و قرارگاه پیشرفت و آبادانی  است که با فعالیت نیروهای مردمی و بسیجی منطقه، عملیات بذر پاشی در ۵۰ هکتار از مساحت کوه قارون امسال اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال با رویکرد کشت و توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم بیش از ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان زیرکشت گیاهان دارویی قرار گرفته است تا در قالب طرح‌های مرتعداری به مردم و بهره‌برداران واگذار می‌شود.

وی گفت: احیای گیاهان دارویی در استان، جلوگیری از نقراض این گونه‌ها بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه، جلوگیری از غنچه‌چینی و استفاده از ظرفیت اقتصادی گیاهان دارویی به منظور بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده در دستورکار قرار دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید