Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در شهرکرد :

توجه ویژه به بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی گفت: تحول کشاورزی ایران و تقویت دانش، فناوری و مکانیزاسیون در این حوزه از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه به‌شمار می‌رود.

توجه ویژه به بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید جواد ساداتی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای بخش کشاورزی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تحول کشاورزی ایران و تقویت دانش، فناوری و مکانیزاسیون در این حوزه از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در ۴۰ سال گذشته برای توسعه صنعت کشور ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، در صورتی که با این میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، به راحتی می‌توان زمینه به ارزش افزوده بیشتری دست یافت.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: کشاورزی با اولویت باغبانی در ایران و چهارمحال و بختیاری یک مزیت نسبی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری روند روبه رشدی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش کشاورزی داشته که مرهون همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی و دولت است.

وی با اشاره به لزوم رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: مجلس یازدهم به‌ منظور درک حساسیت در این بخش نخستین مصوبه و قانون خود را در حوزه تضمین خرید محصولات کشاورزی تصویب کرد.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: در حالی که بخش کشاورزی یک حوزه تولیدی مهم به‌شمار می‌رود اما قوانین کشور صنعت‌محور است.

وی با اشاره به رویکرد مثبت کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: این کمیسیون در همان ماه‌های ابتدایی فعالیت خود نسبت به تشکیل و فعالیت شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی در بخش کشاورزی با هدف تحقق اهداف جهش تولید در این حوزه اقدام کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به مشکل سند مالکیت در زمین‌های کشاورزی کشور تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد زمین‌ها کشاورزی در ایران سند مالکیت دارد.

وی یادآور شد: به‌همین منظور باید با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی در برنامه‌ای دو ساله نسبت به سنددار کردن تمامی زمین‌های کشاورزی کشور اقدام کرد تا مشکل بسیاری از کشاورزان رفع شود.

ساداتی‌نژاد وجود زنجیره تولید در حوزه شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری را مطلوب دانست و اظهار داشت: این زنجیره باید در سایر محصولات کشاورزی به‌ویژه بخش تولید بادام و گیاهان دارویی ایجاد شود.

وی گفت: کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس یازدهم برای تامین مالی مرتبط با هشت طرح شاخص کشاورزی چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی وجود سایت پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری را یک ظرفیت بزرگ اعلام و تاکید کرد: این سایت مشکل ماندگاری محصولات کشاورزی برای افزایش صادرات تولیدات این حوزه را رفع خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌های فراوان و تلاش‌های گسترده در حوزه دامپروری چهارمحال و بختیاری اما به‌نظر می‌رسد این استان در حوزه دامپروری ضعیف و دارای عقب‌ماندگی است، به‌همین منظور باید با ایجاد یک خط اعتباری حداقل ۱۰ هزار میلیارد ریالی نسبت به جبران کمبودهای این حوزه اقدام کرد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به برخی مشکلات مرتبط با آب در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در بخش آب از سراب تا پایاب یک زنجیره به‌هم پیوسته و نیازمند توجه جدی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدل‌های مختلفی در دنیا برای رعایت منابع و منافع بالادست و پایین‌دست در حوزه آب وجود دارد که بسیار پُرکاربرد است.

وی گفت: کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس یازدهم آمادگی دارد تا در فضایی بدون چالش با حضور نخبگان استان‌های سراب تا پایاب نسبت به جمع‌بندی مشکلات این حوزه و تلاش برای رفع آن اقدام کند.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: نیاز آبی بالادست و پایین‌دست در بخش آب باید براساس شاخص‌های علمی لحاظ و مازاد آب طبق مطالعات علمی با مدل‌های عوارضی و توجه به نیازهای بالادست به سایر نقاط منتقل شود.

وی افزود: در بخش آب باید فصل نو همکاری بین استان‌های سراب تا پایاب ایجاد، به حقوق هر منطقه توجه و اختلاف پرهیز شود.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس یازدهم برای حکمیت بین استان‌های بالادست و پائین‌دست در بخش آب را براساس نگاه علمی، واقعی و رعایت حق و حقوق هر منطقه دارد.

 رییس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و به همراه رییس کمیسیون عمرانی و تعدادی از مسوولان، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی را در سفر ۲ روزه به استان چهارمحال و بختیاری همراهی می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید