Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

ارزش سالانه تولیدات بخش کشاورزی 68 هزار میلیاردریال است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان گفت: ارزش سالانه این میزان تولید ۶۸ هزار میلیارد ریال است.

ارزش سالانه تولیدات بخش کشاورزی 68 هزار میلیاردریال است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاءالله ابراهیمی روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای بخش کشاورزی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری که با حضور رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: هم‌اکنون ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۳۴۲ هزار هکتار جنگل، یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد.

وی افزود: سالانه ۹۳۸ هزار تن محصول زراعی، ۲۰۰ هزار تن تولیدات باغی و ۳۳۱ هزار تن شیلات و آبزیان در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

ابراهیمی به وجود ۱۲ دشت با افت شدید سطح آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: بارگذاری بیش از حد بخش کشاورزی بر منابع آب زیرزمینی، از مهم‌ترین مشکلات این حوزه به‌شمار می‌رود.

وی نیاز کنونی آب در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری را بیش از یک میلیارد مترمکعب دانست و یادآور شد: از این میزان هم‌اکنون ۴۸۰ میلیون مترمکعب تامین و ۶۰۰ میلیون مترمکعب با کاهش مواجه است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان را ۱۸ تا ۲۲ درصد برشمرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی و کاهش شدید صادرات در بخش‌های مختلف این سهم تا ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال سالانه ۲ هزار نفر در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: در این برنامه برای ایجاد هر شغل در حوزه کشاورزی سه میلیارد ریال در نظر گرفته شده و میانگین منابع تسهیلات و در اختیار بخش کشاورزی استان در این مدت سالانه سه هزار میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: یک‌هزار و ۹۸۷ طرح مصوب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان به افزون‌بر ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به لزوم اجرای هشت طرح شاخص سرمایه‌گذاری در این استان اشاره و تصریح کرد: طرح توسعه ۱۵ هزار هکتاری زمین‌های کشارزی در اراضی زیردست سد بیدکان، خانمیرزا، دیناران اردل و امام‌قیس بروجن با ۱۲ هزار نفر اشتغال‌زایی نیازمند ۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی یادآور شد: تکمیل ۲۷ طرح نیمه‌تمام، انتقال آب و توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار حوزه کارون چهارمحال و بختیاری با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سطحی به وسعت هشت هزار و ۲۱۵ هکتار و اشتغال‌زایی چهار هزار و ۷۸۰ نفر به یک‌هزار  ۳۷۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: برای اجرای تقویت منابع بانک کشاورزی استان به ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تامین تسهیلات سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی بخش کشاورزی شامل گلخانه‌ها، دام و طیور، گیاهان دارویی، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز است.

وی گفت: مطالعه، اجرا و تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی نیمه‌تمام در حوزه‌های دامداری، شیلات و آبزیان، قارچ خوراکی و گلخانه با اشغال‌زایی چهار هزار و ۴۹۴ نفر به یک‌هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ایجاد مرکز تخصصی تولید، تکثیر و بومی‌سازی دام سبک پُرتولید منطقه زاگرس و طرح اصلاح نژاد و گیاهان دارویی در غرب کشور نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: تکمیل طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد کارون۴ با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن و اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات دیم در زمین‌های شیب‌دار و ایجاد زنجیره‌های تولید در چهارمحال و بختیاری جزو دیگر پروژه‌های شاخص به‌منظور سرمایه‌گذاری در استان به‌شمار می‌رود.

ابراهیمی پیشنهاد کرد: اجرای نظام قیمت‌گذاری، جلوگیری از نوسانات قیمت‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های تولید و تجهیزات، افزایش سهم اعتبارات بخش کشاورزی استان متناسب با سهم این حوزه در تولید ناخالص داخلی، اولویت در تامین اعتبارات لازم برای پروژه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، اصلاح قانون توزیع عادلانه آب، الزام وزارت نیرو به صدور پروانه بهره‌برداری ۳۳ طرح نیمه‌تمام حوضه زاینده‌رود، تقویت اعتبارات جاری و هزینه‌ای جهادکشاورزی، واقعی کردن سهم کمک بلاعوض دولت به طرح‌های سامانه‌های آبیاری نوین به میزان ۸۵ درصد، ایجاد نظام بهره‌برداری، تقویت تشکل‌های کشاورزی و حذف واسطه‌ها و دلال‌ها، ایجاد بستر و زمینه لازم برای توسعه تجارت الکترونیک کالاهای کشاورزی، ارتقای مشوق‌های سرمایه‌گذاری، رفع مشکلات مرتبط با اسناد مالکیتی، تخصیص بخشی از درآمدهای سدهای پایین‌دست برای حفاظت خاک و آبخیزداری حوضه‌های بالادست، تامین نیروی انسانی، رفع مشکلات مرتبط با خشکیدگی گونه‌های جنگلی و مرتعی حوزه زاگرس، توزیع منابع بانکی با توجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای، تسهیل شرایط ورود بخش خصوصی در فرایند کاداستر و تقویت پست‌های قرنطینه‌ای می‌تواند در ارتقای کمی و کیفی بخش کشاورزی کشور و چهارمحال و بختیاری تاثیرگذار باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید