Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری:

هویت گذاری دام یک ضرورت است

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاکنون ۱۲۴ هزار راس دام در استان پلاک‌کوبی شده است، گفت: مهم‌ترین ضرورت پلاک‌کوبی جلوگیری از قاچاق دام است.

هویت گذاری دام یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پلاک‌کوبی دام‌های عشایر به‌صورت مداوم انجام می‌شود، اظهار کرد: این عملیات در دو مرحله ییلاق و قشلاق انجام می‌شود، در حال حاضر نیز سه گروه از استان به‌منظور انجام پلاک‌کوبی دام‌ها به خوزستان اعزام شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه انجام پلاک‌کوبی مرتبط با ییلاق و قشلاق نیست، افزود: البته انجام این عمل در چهارمحال و بختیاری به‌دلیل وسعت کم استان راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است، گفتنی است که عملیات پلاک‌کوبی دام‌ها تنها مختص عشایر استان است، این عشایر تابستان‌ها در استان و زمستان‌ها به خوزستان کوچ می‌کنند.

حسین‌پور شهرستان‌های میزبان عشایر در فصل زمستان و در استان خوزستان را ایذه، باغملک، هفتکل، مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، شوشتر، دزفول، گتوند، شمال اهواز و بهبهان عنوان و تصریح کرد:  در استان خوزستان به‌دلیل پراکندگی و تعدد شهرستان‌ها  مسئله پلاک‌کوبی دام‌های عشایر سخت‌تر انجام می‌شود.

وی در خصوص فواید پلاک‌کوبی دام‌ها گفت: با این عمل تردد و شناسایی دام‌ها به‌راحتی انجام می‌شود، اما باید گفت مهم‌ترین ضرورت پلاک‌کوبی جلوگیری از قاچاق دام است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری عمده عملیات پلاک‌کوبی را مختص دام‌های سبک عنوان و تصریح کرد: بز و میش جزء دام‌هاس سبک به‌حساب می‌آیند، پلاک‌کوبی دام‌های سنگین نظیر گاو توسط دامداران روستایی صورت می‌گیرد و رقم دام سنگین در استان کم است.

حسین‌پور با بیان اینکه تاکنون ۱۲۴ هزار راس دام در استان پلاک‌کوبی شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۳۵ هزار ثبت سامانه شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود یک میلیون راس دام در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از عشایر به‌دلیل هزینه‌ها و اذیت شدن گوش دام حاضر به پلاک‌کوبی برای دام‌های خود نیستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید