Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی اعلام کرد :

هویت گذاری 138 هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی استان در خصوص هویت‌گذاری بیان کرد: هویت‌گذاری دام سبک و سنگین از سال ۹۸ به عنوان یکی از راه‌های کاهش قاچاق دام معرفی شده که از سال گذشته مقرر شد در همه شهرستان‌های استان در دستور کار قرار گیرد زیرا که در غیر اینصورت نهاده دامی به آن‌ها اختصاص نخواهد یافت که تاکنون ۱۳۸ هزار هویت‌گذاری اعلام شده است.

هویت گذاری 138 هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سام مردانی دریافت تحصیلات بانکی، ثبت اطلاعات دقیق دام‌ها در سامانه کشور، جلوگیری از قاچاق دام، کنترل آمار دقیق از تولید، کشتار و تسهیلات را از نتایج مفید هویت‌گذاری دانست.

وی به تهیه سند توسعه دامپروری استان اشاره کرد و گفت: چهارمحال‌وبختیاری اولین  استانی است که این سند را در بیش از ۳۰۰ صفحه آماده کرده و تولیدات تخم‌مرغ، گوشت، شیر و عسل را تا سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی نموده است که یکی از راه‌هایی تقویت مجموعه دامپروری استان برای رسیدن به هدف نیز است.

مردانی خاطرنشان کرد: اصلاح نژاد دام سبک از جمله کارهایی است در این استان به عنوان پایلوت کار شده و مورد نظر وزارت‌خانه قرار گرفته که اعتبارات لازم برای اصلاح نژاد گوسفند بومی نیز به این استان تخصیص یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان در خصوص توزیع نهاده دام سبک و سنگین اظهار کرد: مقرر گشت نهاده‌ای به دام‌های سبک و سنگین تخصیص داده نشود و مواد در قالب خوراک دام به دامداران تحویل داده شود اما برخی از کارخانه‌ها و دامداران راضی به اجرای این کار نبودند اما جلسه‌ای برای۶ کارخانه خوراک دام برگزار و با فرمول‌هایی ثابت شد که نرخ خوراک دولتی ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به خوراک آزاد پایین‌تر است و لذا با در نظر گرفتن کیفیت خوراک دام، حفظ ثبات قیمت و رضایت دامدار این طرح اجرایی شد.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح، نظارت بر کارخانه‌ها و نمونه‌برداری در دستور کار قرار گرفت و یک ماه آزمایشی در کارخانه‌های استان انجام شد که هزار و ۷۵۰ تن نهاده خام برای تولید ۲هزار تن خوراک در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفت، عملکرد به گونه‌ای رقم خورد که دامداران از این طرح استقبال کردند و سبب افزایش شیر و تولیدات دامی شد لذا در دی ماه نیز این روش اجرایی شد و سهمیه ۴هزار و ۵۰۰ تن نهاده شامل ذرت، جو، سبوس و سویا برای تولید همین مقدار خوراک در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان به مزایای توزیع خوراک دامی به جای نهاده خام اشاره کرد و گفت: خیلی از دامداران آسیاب مکانیزم ندارند که با این روش آسیاب مواد نیاز نخواهد بود همچنین از انحراف و تخلف در تهیه نهاده و خوراک جلوگیری می‌شود، راندمان بالا می‌رود که در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید