Iranian Agriculture News Agency

تدوین سند توسعه دامپروری در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در سطح استان سند توسعه دامپروری شکل گرفته است که می‌توان گفت چهارمحال و بختیاری اولین استان است که این سند را تدوین کرد.

 تدوین سند توسعه دامپروری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سام مردانی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بخش عمده نوسانات بازار تاثیر روانی است، مرغ بیش از اندازه کشتار می‌شد اما مردم دوباره به صف می‌ایستادند، اکنون مرغ به ثبات رسیده است، رسانه باید به کمک تولید کننده و مصرف‌کننده بیاید و به دنبال آرامش مردم باشد.

وی افزود: در کل کشور تولیدات دام و طیور به اندازه نیاز و بعضا بیش از نیاز است، اکنون در سطح استان چهارمحال و بختیاری 6 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت 242 هزار متر وجود دارد و تنها تولیداتی که نسبت به مابقی نیاز به کار دارد بحث تخم مرغ است اما با سیاست‌گذاری‌ها در سطح ملی تقریبا این مورد مازاد بر نیاز بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از سال 93 مجوز مرغ گوشتی و تخم‌گذار با محدودیت رو به رو شد و با توجه به سیاست‌هایی که سال گذشته در سطح ملی اتخاذ شد، روزنه‌هایی برای مجوز‌های جدید ایجاد شد.

وی گفت: حدودا شش مورد مرغداری تخم گذار فعال با ظرفیت 242 هزار متر با تولید سالانه 4 هزار و 200 تن وجود دارد که در حال حاضر سه واحد فعال هستند که به صورت چرخشی فعالیت دارند، از این سه واحد فعال یکی از آن‌ها به تولید نرسیده اما دو واحد آن در حال تولید است که حدود 3هزار و 600 کیلوگرم روزانه تولید دارد.

مردانی تصریح کرد: نیاز سالانه استان به تخم مرغ حدودا 10 هزار و 500 الی 11 هزار تن است، که 4 هزار و 200 تن تولید استان است و مابقی آن از استان اصفهان وارد می‌شود، به دلیل عرضه‌ زیاد، صادرات تخم مرغ صورت گرفت و بخش دیگر هزینه‌های تولید و نهاده‌ها موجب افزایش قیمت شد که در حال حاضر در کشور هیچ مشکلی در تولید تخم مرغ نیست.

وی با اشاره به 5 قلم تولیدات شاخص در بحث دام و طیور، گفت: گوشت مرغ سالانه 29هزار تن در استان تولید می‌شود که مصرف استان هم حدود 25 هزار تن است و با این شرایط فعلی حداقل 5 هزارتن مازاد تولید در استان وجود دارد و اگر با ظرفیت کامل کار کنیم نزدیک به 10 هزار تن مازاد تولید خواهیم داشت.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه در بحث سرانه تولید شیر در کشور رتبه دوم را دارا هستیم،  یادآور شد: در بحث گوشت قرمز حدودا 27هزارتن تولید سالانه در استان وجود دارد و نیاز استان حدود 18 هزار تن می‌باشد که 9هزار تن مازاد بر تولید استان وجود دارد و بر اساس آمارهای سال 98 تولید سالانه عسل 2هزار و 900 تن تولید عسل در استان داشته که این مورد هم 1500 تن مازاد بر نیاز مردم استان است.

وی بیان داشت: هویت‌گذاری یکی از راهکارهایی است که به جلوگیری از قاچاق منجر می‌شود، خصوصا در استان های مرزی اما استان‌های دیگر هم باید این سیاست کلان را اجرا می‌کردند، امسال اجبار شد که دام سبک و سنگین هویت گذاری شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اگر هویت گذاری صورت گیرد مزایای زیادی دارد، بسیاری زیرساخت‌ها باید صورت گیرد تا این برنامه اجرا شود، تا کنون حدود 138 هزار هویت گذاری در استان صورت گرفته است که از سال گذشته این کار شروع شده است

مردانی اضافه کرد: در سطح استان سند توسعه دام‌پروری شکل گرفته است که می‌توان گفت چهارمحال و بختیاری اولین استان است که این سند را تدوین کرد، در این برنامه کل تولیدات استان تا افق 1400 پیش بینی شده است که یک راهنمایی برای مجموعه دامپروری استان می‌باشد.

وی همچنین اظهار کرد: کرم ابریشم در سال‌های گذشته در استان‌های دیگر صورت می‌گرفت، اما با پیگیری‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی تولید کرم ابریشم از سال 97 و 98 شروع شد، این شغل خانگی در آمد نسبتا خوبی دارد که خرید پیله آن به شکل تضمینی صورت می‌گیرد، در حال حاضر 100 نفر به طور سنتی که عمدتا خانم‌ها هستند این کار را انجام می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بازار فروش این شغل تضمینی است، پرورش کرم ابریشم در شهر هم صورت می‌گیرد، هزینه خاصی ندارد و فقط برگ توت باید تهیه کنند، از پتانسیل مناطق شهری و روستایی می‌توان با کار سنتی استفاده و درآمدزایی کرد.

مردانی افزود: در جلسه‌ای با کارخانه‌جات خوراک دام استان سه فرمول تهیه خوراک برای دام‌ها تهیه شد و این فرمول‌ها زیر قیمت مصوب صورت گرفت، 4 شرط برای در اختیار گذاشتن  نهاده خام به کارخانه‌جات به جای دامدار تعیین شد.

وی گفت: رعایت کیفیت فرمول‌ها، کمک به تغییر فرهنگ مصرف خوراک دام، رعایت قیمت‌ها و سرزدن و نمونه‌برداری‌ها از جمله شروط بودند که خوشبختانه عملکرد خوبی داشتند و بسیاری از دامدارها راضی بودند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: در این ماه سهمیه کارخانجات به 4500 هزارتن خوراک نهاده افزایش یافت، مزیت این کار جلوگیری از انحراف‌ها است، در دامداری سنتی کیفیت گاها رعایت نمی‌شد که با این کار کیفیت و تولید افزایش و قیمت تمام شده آن کاهش یافته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید