Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی استان خبر داد:

بازگشت آرامش نسبی به بازار مرغ چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از اول آذرماه ۹۹ درصد مشکلات حل و ۱۰۰ درصد نیاز مرغداران در سامانه بازارگاه خریداری می‌شود.

بازگشت آرامش نسبی به بازار مرغ چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سام مردانی معاون بهبود تولیداتدامی استان  چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در تولید مشکلی نیست و نگرانی‌ها بیشتر برای کاهش جوجه‌ریزی بود، ادامه داد: جوجه‌ریزی در مهرماه نسبت به مدت زمان مشابه ۳۲ درصد افزایش و در آبان‌ماه ثابت بود اما در آذر ماه با کاهش ۲۴ درصدی مواجه بودیم که اگر همه فاکتورهای جوجه‌ریزی و نهاده‌ به درستی پیش برود ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن بیشتر از حد نیاز استان که کمتر از ۲۶ هزار تن است را داریم  اما فعلاً مباحث واردات و کرونا اجازه این حد تولید را نمی‌دهد.

مردانی بیان کرد: نیاز استان در ۲ الی ۳ ماه آینده ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار جوجه است که پیش‌بینی می‌شود بالای یک میلیون جوجه‌ریزی در استان داشته باشیم، میزان سالانه تولید مرغ در حالت عادی در کشور ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه است که برای شب عید تولید ۱۲۵ میلیون قطعه در سراسر کشور پیش‌بینی شده است و در استان نیز رقمی نزدیک به رقم سال گذشته تولید خواهد شد و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

مردم نگران مرغ شب عید نباشند

وی با بیان اینکه ۲۱۳ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۴ میلیون و ۶۰۰ قطعه در هر دوره در استان فعالیت می‌کند، گفت: هر مرغداری در یک سال ۴ دوره جوجه‌ریزی می‌کند و در بین هر دوره جوجه‌ریزی یک دوره سه ماه استراحت دارد که مرغداری‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی و جوجه‌ریزی می‌کنند که مرغشان به بازار شب عید برسد لذا مردم برای مرغ شب عید نگرانی نداشته باشند.

بر هزینه‌های منجر به تولید نیز نظارت شود

معاون بهبود تولیدات دامی استان افزود:  تأمین نهاده دامی تا سن ۴۰ روز عاملی سبب ایجاد انگیزه در بین مرغداران شد که با وجود اینکه این استان سردسیر و مرتفع می‌باشد و بیماری در آن بیشتر شایع است هزینه‌های منجر به تولید نیز بالا می‌رود لذا توقع داریم همان گونه که قیمت خرید و فروش مرغ و نهاده کنترل می‌شود هزینه‌های منجر به تولید نیز کنترل شود زیرا این واکسن‌ها، مکمل‌ها و داروهای طیور چندین برابر شده که نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

کیفیت نهاده‌های دامی نرمال شده

 وی گفت: در حال حاضر کیفیت نهاده‌های دامی نرمال شده و نامتعادلی و بی‌کیفیتی نهاده‌ها تنها در آبان ماه صورت گرفته بود و در حال حاضر ۶۵ درصد نهاده دامی ذرت، ۳۲ درصد آن سویا و مابقی مکمل‌های داخلی است.

مردانی در پایان گفت: جهاد کشاورزی تنها تأمین و تولیدکننده است و تنظیم بازار، قیمت‌گذاری و ثبت سفارش نهاده بر عهده وزارت صمت است اما امروز وظایف آن‌ها را نیز این اداره انجام می‌دهد و تنها توزیع مرغ در بازار بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که در این حوزه نیز مشکلاتی دیده می‌شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید