Iranian Agriculture News Agency

از اوایل دهه 90:

فعالیت شیلات تا شعاع ۱۰ کیلومتری سرچشمه سرخون تعطیل شد

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: انجام فعالیت شیلات تا شعاع ۱۰ کیلومتری سرچشمه سرخون تعطیل و مابقی مزارع فعالیت خواهند داشت.

فعالیت شیلات تا شعاع ۱۰ کیلومتری سرچشمه سرخون تعطیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،محمد کریمی مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۹۱ پس از تصویب این مصوبه، فعالیت ۱۲ مزرعه شیلاتی موجود در داخل محدوده ۱۰ کلیومتری غیرفعال شد و مابقی مزارع فعال شدند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات شیلات‌داران این منطقه در مراجع قضایی از همان سال در دست اقدام است، گفت:روند فعالیت توسعه شیلات از سال ۹۱ در فاصله ۱۳ کیلومتری سرخون ادامه داده شد و بزرگترین مجتمع پروش ماهی استان(رفن)در ۱۳ کیلومتری فاصله با رودخانه تکمیل و فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی، این مجتمع پرورش ماهی دارای ۴۵ مزرعه با ظرفیت تولید سالانه بیش از یکهزار تن ماهی را دارد که در سال ۹۵ نیمه نخست آن فعال شد، که آلودگی نفتی و شکستگی جدید رخ داد و میزان آلودگی به میزانی بالا بود که به این مجتمع نیز رسید و فعالیت این محتمع نیز از مدار خارج شد.

وی به تمدید نشدن پروانه بهداشتی این مزارع از سوی دامپزشکی به دلیل آلودگی آب اشاره کرد و گفت: همه فعالان این مزارع برای احداث مزرعه و همچنین ساخت و ساز و تامین نهاده از تسهیلات بانکی استفاده کردند، که به دلیل تعطیل شدن فعالیت این مزارع و نداشتن منبع درآمد در خصوص بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه هستند و بانک نیز به این افراد و ضامن‌های آنها برای بازپرداخت فشار می‌آورد.

کریمی، با اشاره به آلودگی نفتی سال ۹۰ گفت: براساس مصوبات و پشنهادات در آن سال مقرر شده بود که وزارت نفت ۱۲ واحد شیلاتی در محدوده ۱۰کیلومتری را تملک کند که به دلیل ارزش‌گذاری پایین نسبت به مزارع، مزرعه‌داران از واگذاری مزارع به شرکت نفت خودداری کردند.

وی اظهار داشت: برای ارزیابی میزان آلودگی آب اوایل سالجاری آزمایش آب زیر نظر ارگانهای مختلف از جمله محیط زیست، شیلات، دامپزشکی، شرکت نفت و استانداری انجام شد و مشخص شد آلودگی برطرف نشده و این مشکل ادامه دارد تا اینکه آذرماه امسال نیز لوله دوباره نشت داشت و هنوز میزان آلودگی آب و میزان افزایش این آلودگی انجام نشده است.

مدیرکل شیلات چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه برای انجام آزمایش آب وسایل آزمایشگاهی و نمونه‌برداری خاص و هماهنگی بین دستگاهی نیاز است، گفت: هفته آینده با هماهنگی دستگاههای متولی از جمله اداره کل حفاظت محیط‌زیست، شرکت نفت ، اداره کل دامپزشکی و شیلات، نمونه برداری از آب انجام خواهد شد تا تاثیر آلودگی نفتی بر منابع آبی مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهمترین خطر و مشکل برای بحث مزارع پرورش ماهی در قفس در کارون چهار است، گفت: در صورتی که آب رودخانه سرخون وارد سد شود میزان خسارت به مزارع پرورش ماهی در قفس بسیار بالاست.

کریمی افزود: مزارع پروش ماهی در قفس برای احداث قفس و سرمایه‌گذاری فیزیکی و ذخیره ماهی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و در صورتی که آلودگی نفتی به این مزارع برسد خسارت سنگینی به شیلات‌داران وارد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مزارع پرورش ماهی در منطقه سرخون بیش از یک هزار تن ظرفیت اسمی دارد و سالانه به دلیل نداشتن تولید و درآمد خسارت سنگینی به این افراد وارد می‌شود، گفت: خسارت  ناشی از سودهای بانکی نیز به این افراد بسیار بالاست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید