Iranian Agriculture News Agency

راه اندازی مدرن‌ترین کارخانه تولید تاپس پشمی کشور در شهرکرد

به همت محققان دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و قوه قضائیه، مدرن‌ترین کارخانه تولید تاپس پشمی کشور در شهرکرد راه اندازی شد.

راه اندازی مدرن‌ترین کارخانه تولید تاپس پشمی کشور در شهرکرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،همت محققان دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و قوه قضائیه، مدرن‌ترین کارخانه تولید «تاپس پشمی» کشور در شهرکرد راه اندازی شد.

این کارخانه پس از پنج سال رکود به دلیل مشکلات پیش رو به چرخه تولید بازگشت.

مجتبی زندی‌پور رئیس تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور گفت: در این کارخانه پشم با روش‌های مدرن و بدون شست وشو و به روش الکترواستاتیک به تاپس پشمی تبدیل می‌شود.

او افزود: راندمان مفید هر کیلوگرم پشم حدود ۵۰ درصد است، یعنی یک کیلوگرم پشم پس از شستشو تنها نیمی از آن قابل استفاده است، همچنین برای شست و شوی سنتی هر کیلوگرم پشم حداقل ۱۰ لیتر آب مورد نیاز است.

زندی پور اضافه کرد: عوامل متعددی از جمله علوفه دام، نژاد و ... در کیفیت پشم تاثیرگذار است، اما متاسفانه پشم‌های تولیدی در برخی از استان‌ها کیفیت چندانی ندارند و الیاف زبر و خشن در کنار پشم طبیعی رشد کرده اند، این مسئله موجب پایین آمدن خلوص پشم می‌شود.

اما در حال حاضر تنها تولیدکننده تاپس پشمی کشور در چهارمحال و بختیاری برای تامین مواد اولیه خود که همان پشم است با مشکلات جدی مواجه شده است این در حالیست که چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود.

زندی پور گفت: در حال حاضر مواد اولیه این کارخانه از عراق و آلمان تهیه می‌شود.

محمدکاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: این واحد سال‌ها با مشکلات زیادی در بحث تامین مواداولیه (پشم) مواجه است و سال‌ها به علت بدهی در تملک بانک بود.

او با بیان اینکه مشکلات این کارخانه برای تامین مواد اولیه در نشست ستاد تسهیل مطرح شد افزود: نیازمند یک سیستم جمع‌آوری پشم در ییلاق و قشلاق عشایر در چهارمحال و بختیاری هستیم، تا این پشم به صورت مکانیزه‌چین و برای فرآوری ارسال شود، همچنین اگر بتوانیم در کشتارگاه‌ها سیستم پشم چینی مکانیزه راه‌اندازی کنیم ارزش افزوده گوسفند بالاتر می‌رود.

منزوی اضافه کرد: با سیستم پشم‌چینی مکانیزه سیار می‌توان حدود ۱۲ گروه سه نفره اشتغال ایجاد کرد، تکمیل زنجیره تولید پشم اعم از ریسندگی، رنگ‌آمیزی و ... اشتغال خوبی برای روستائیان ایجاد کرد.

سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: نشستی برای حل مشکلات تامین مواداولیه تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور برگزار شد، سازمان جهادکشاورزی برای تامین مواداولیه این واحد مشکلی ندارد.

او تاکید کرد: واحد تولیدکننده تاپس پشمی به هر مقداری که نیاز دارد می‌تواند با انعقاد قرارداد با اتحادیه دامداران مواد اولیه خود را تامین کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید