Iranian Agriculture News Agency

در پی بارش های پاییزی:

۷۰ درصد از ایل‌راه‌های عشایری چهارمحال و بختیاری خسارت دید

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود برخی از ایل‌راه‌های عشایری در استان گفت: بارش‌های باران و برف پاییزی امسال تاکنون ۷۰ درصد ایل‌راه‌های عشایری این استان را دچار خسارت کرده است.

۷۰ درصد از ایل‌راه‌های عشایری چهارمحال و بختیاری خسارت دید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یحیی حسین‌پور مدیر کل لمور عشایر استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت :۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای  مرمت، اصلاح و بازسازی ایل‌ راه‌های عشایری اختصاص یافت ولی برای استحکام و مقاوم‌سازی حدود ۹۰۰ کیلومتر ایل‌راه عشایری موجود این استان، به حداقل۸۰۰ دهه پل عبور از رودخانه نیاز است. 

وی اعتبار مورد نیاز برای استانداردسازی و تبدیل ایل‌راه به یک مسیر درجه سه روستایی شوسه در بلندمدت را ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: با استانداردسازی ایل‌راه‌ها عشایری امکان سهولت در کوچ بهاری و پاییزی برای عشایر مرتفع خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری رانش زمین، سیلابی شدن عمده دلایل از بین رفتن ایل‌راه‌های عشایری این استان عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال برای ۲۰۰ ایل‌راه عشایری این استان هزینه شد.

حسین‌پور، بیشترین ایل‌راه‌های قابل آسیب این استان را در شهرستان‌های کوهرنگ‌، اردل و لردگان اعلام کرد و گفت: مرمت، اصلاح و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری "بردبردون"، "چارقاش"، "لاغرک"، "پل ترکی"، "اردل"، "لاسوزنی"، "کوهرنگ و "پل سه‌جو" از مسیرهای حیاتی کوچ عشایر این استان است که در اولویت بازسازی قرار دارد. 

 چهارمحال و بختیاری به ‌عنوان دومین استان عشایرنشین کشور بعد از فارس ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که از این تعداد ۳۶ هزار نفر درون‌ کوچ و ۹۰ هزار نفر برون‌کوچ هستند.

بیشتر جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاریدر زمان ییلاق  به‌ترتیب در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل ساکن می‌شوند و در بخش‌هایی از شهرستان‌های کیار، فارسان، بروجن و شهرکرد نیز سکونت‌گاه عشایری وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید