Iranian Agriculture News Agency

70 درصد عملیات ترسیم قطعات اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری انجام شد

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات کشاورزی (سیاک) با هدف تحقق دولت الکترونیک، گفت: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان ترسیم قطعات شده است.

70 درصد عملیات ترسیم قطعات اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سیروس بیک‌بکان با اشاره به اینکه اجرای طرح سیاک در راستای  برنامه‌ریزی صحیح، مدون و هوشمند در بخش کشاورزی در دست اجراست، افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور از ۲ ماه پیش در استان نیز آغاز شد و آموزش کارشناسان پهنه در سطح مراکز خدمات و دهستان‌ها با توجه به شرایط شیوع کرونا به صورت مجازی انجام شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون در بیش از ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات ترسیم قطعات با تعداد ۱۱۱هزار و۷۵۰ قطعه انجام شده است و از سوی دیگر در چند سال گذشته نیز ۷۴هزار و ۶۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز توسط مدیریت امور اراضی استان کاداستر شده که در مجموع افزون بر ۱۷۶ هزار هکتار از اراضی استان عملیات ترسیم قطعات انجام شده است.

به گفته وی، تاکنون اطلاعات و آمار اراضی کشاورزی بر اساس اظهارات کشاورزان، تجربیات میدانی کارشناسان پهنه‌ها، آمارگیری‌های سرشماری عمومی کشاورزی در دوره‌ها ۱۰ ساله و یا به استناد به مدارک، اسناد رسمی و غیررسمی ثبت و ضبط می‌شد که با راه‌اندازی و فعال شدن سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی(سیاک)، اطلاعات و آمار دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تری از بخش کشاورزی شامل عکس‌های هوایی، آمایش سرزمین و سایر اطلاعات بخش کشاورزی به صورت هوشمند قابل دسترس برنامه‌ریزان بخش کشاورزی قرار گرفته است، تا به‌راحتی نسبت به برنامه‌ریزی اصلاح الگوی کشت، تامین آب، نهادهای مورد نیاز، بازاریابی محصولات،  صادرات و واردات اقدام کنند.

بیک‌بکان افزود: سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات کشاورزی (سیاک) قابلیت استفاده از داده‌های موجود در پهنه‌بندی را نیز دارد و این قابلیت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، امکانات و وقت را بدنبال خواهد داشت.

به گفته وی، با راه‌اندازی این سامانه در حداقل زمان ممکن اطلاعات جامع، کامل‌تر و قابل اتکایی بیشتر را برای برنامه‌ریزان در سطح استان و کلان کشوری تهیه جمع بندی و بارگذاری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید