Iranian Agriculture News Agency

آب و خاک ستون فقرات تغذیه ما هستند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان احادیث و روایاتی بر ضرورت اهمیت توجه به خاک اشاره کرد و اظهار داشت:آب و خاک ستون فقرات تغذیه ما هستند، مدیریت استفاده بهینه از آب و خاک نیازمند دانش است و دانشمندان باید در این راستا تلاش کنند.

آب و خاک ستون فقرات تغذیه ما هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام زمانی به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: فردی نزد امام صادق (ع) رفت و از ایشان علت نامگذاری «آدم» را پرسید که ایشان فرمود جسم آدم از بستر سطحی خاک آفریده شده است.

وی تصریح کرد: آب و خاک ستون فقرات تغذیه ما هستند، مدیریت استفاده بهینه از آب و خاک نیازمند دانش است و دانشمندان باید در این راستا تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: قرآن کریم در آیه های؛ وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا( آیه 54 سوره فرقان)،  خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ ( آیه پنجم سوره حج)، هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ( آیه دوم سوره انعام)، نسبت خلقت انسان را گاهی به آب، گاهی به خاک و گاهی به گلِ یعنی مخلوطی از هر دو می دهد.

وی گفت: از این آیات استفاده می شود که آب و خاک از نظر قرآن، دو عنصر حیات بخش، مکمل یکدیگر و به موازات هم تامین کننده حیات و محیط زیست بشر هستند.

حاکم شرع اراضی ادامه داد: اگر بخواهیم به اهمیت نقش خاک پی ببریم  برای درک این اهمیت همین بس که  نقش آفرینی آب در حیات بشر  از گذر و بر بستر خاک انجام می گیرد؛ زیرا جذب، جمع آوری، ذخیره سازی، تصفیه آب، انتقال آب به موجودات زنده از کارکردهای خاک نسبت به آب است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: حفظ و مدیریت آب از رهگذر حفظ و مدیریت خاک می گذرد و این دو عنصر چنان به هم پیوسته اند که گاهی با حفظ یکی دیگری را نیز حفظ و حیات پیدا می کند .

وی گفت: ما اگر خاک را آباد کنیم و بیابان زدایی کنیم حیات بشر تامین می شود.

حبیب الله زمانی ادامه داد: اینکه خداوند تبارک و تعالی انسان را از خاک خلق کرده خود دلیل بر ارزش خاک است و اینکه هر انسانی را پس از مرگ به خاک می سپارند و این ماده خود اجساد را تجزیه کرده و چرخه بازمیگرداند که اگر چنین نبود و همه انسانها پس از مرگ روی زمین رها می شدند دنیای متعفنی بوجود می آمد که قابل زیست برای هیچ موجود زنده ای نبود.

وی اضافه کرد: لذا قبل از هر چیز باید ارزش این ماده حیاتی و آنچه که آن را تهدید می کند را به عموم مردم فهماند و طبق یک طرح فراگیر کارشناسان با حضور در مدارس، دانشگاه ها و بین آحاد مردم به فرهنگسازی بپردازند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید