Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی حفاظتی راهکار توسعه پایدار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جمع کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فارسان با اشاره به اهمیت خاک گفت : کشاورزی حفاظتی و مدیریت پایدار خاک راهکاری برای توسعه پایدار کشاورزی است.

کشاورزی حفاظتی راهکار توسعه پایدار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهار محال و بختیاری، عطالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جمع کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فارسان با اشاره به اهمیت خاک گفت : خاک عنصر اصلی و  تامین‌کننده امنیت غذایی هر کشوری است  و خاک نه تنها امنیت غذایی را فراهم می کند بلکه حافظ منابع آب است.

ابراهیمی افزود :با توجه به اهمیت حفاظت از خاک و شعار  «خاک را زنده نگه داریم و تنوع‌زیستی خاک را حفظ کنیم» تعیین شده است بیانگر درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسلهای آینده می باشد و توسعه پایدار بدون توجه به منابع خاک، دست یافتنی نخواهد بود.

وی گفت :خاک یک منبع زنده است که بیش از ۲۵ درصد از تنوع زیستی را در خود جای داده و حدود ۹۰ درصد موجودات زنده، بخشی از چرخه حیات خود را در خاک می گذرانند بنابراین حفاظت از آن اهمیت زیادی برخوردار است.

ابراهیمی ادامه داد: با بررسی آمارها در سطح کشور 18 میلیون هکتار  اراضی زراعی وجود داردکه تا  سه دهه قبل متوسط سرانه خاک برای هر نفر در کشور حدود 5 هزار و 480 مترمربع اما در حال حاضر به یک هزار و 890 مترمربع رسیده است که بیانگر تلاش مظاعف در حفاظت کمی و کیفی خاک در راستای امنیت غذایی جامعه  است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به  توسعه کشت حفاظتی در استان گفت :کشاورزی حفاظتی در دستور کار مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها  قرار گیرد و با کشاورزی حفاظتی میزان بهروری و پایداری تولید در بخش کشاوزی رقم خواهد خورد.

ابراهیمی به زراعت چوب در شهرستان فارسان  اشاره کرد و افزود :شهرستان فارسان با توجه به ویژگی های اقلیمی یکی از مناطق مستعد زراعت چوب در استان  است و  لازم است مردم، جوامع محلی و سرمایه‌گذاران برای توسعه این زراعت، ترغیب و تشویق شوند تا هم صنعت چوب و هم صنایع وابسته به آن تقویت شده و زمینه اشتغالزایی بیشتر نیز فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد :حفظ کاربری اراضی ،پهنه بندی ،توسعه پایدار تولیدات دامی و رفع تداخلات اراضی شهرستان فارسان ازاولویت های بخش کشاورزی در این شهرستان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید