Iranian Agriculture News Agency

در دولت دوازدهم:

ایجاد 6 هزار هکتار شهرک کشاورزی در کشور

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی ۲ سال اخیر ۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای ایجاد شهرک کشاورزی به سرمایه‌گذاران واگذار شده که تاکنون نزدیک به ۶ هزار هکتار آن در حال ساخت و ساز و بهره‌برداری است.

ایجاد 6 هزار هکتار شهرک کشاورزی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی‌اشرف‌ ‌منصوری در ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد شهرک‌های کشاورزی در این استان به مزایای ایجاد این شهرک‌ها در بهره‌وری و تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و افزود: در حالی که این طرح با استقبال خوبی در سطح کشور و برخی استان‌ها روبرو  شده، اما هنوز در چهارمحال و بختیاری به خوبی وارد مرحله اجرا نشده است.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که دخالت در ایجاد شهرک‌های کشاورزی دارند مثل منابع طبیعی، شرکت برق و آب منطقه‌ای با این طرح همراه شوند تا با سرعت بیشتری موانع موجود که بیشتر در حوزه بروکراسی اداری است برطرف شود.

‌منصوری تصریح کرد: در راستای رونق شهرک‌های کشاورزی در این استان آمادگی هرگونه همکاری در سطح ملی وجود دارد و با توجه به وضعیت موجود و لزوم حمایت از استان‌های کمتربرخوردار اگرچه برای ایجاد شهرک های کشاورزی ۷۰ درصد منابع را استانها و ۳۰ درصد را شرکت شهرک‌های کشاورزی تامین می‌کند، اما این سهم را برای چهارمحال و بختیاری برای طرفین ۵۰ درصد اعمال می‌کنیم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر هفت شهرک کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری مجوز تخصیص آب و برق دریافت کرده اما هنوز وارد مرحل اجرا نشده است، تاکید کرد: ظرفیت خوبی در سطح ملی برای رونق شهرک‌های کشاورزی درنظر گرفته شده که می‌توان این منابع را بدون محدودیت در اختیار این استان قرار داد اما لازمه استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی دقیق و دوری از بروکراسی اداری است.

‌منصوری، شهرک‌های کشاورزی را نمود بارز جهش تولید دانست و گفت: تاکنون ۴۵ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و طبیعی برای ایجاد شهرک کشاورزی مورد مطالعه قرار گرفته است و ۹ هزار هکتار از آن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شده است.

وی کاربری شهرک‌های کشاورزی را گلخانه، شیلات، دامپروری و طیور اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند پس از سه سال مجموع سرمایه‌ای که هزینه کرده‌اند را برداشت کنند.

‌منصوری خاطر نشان کرد: از این‌رو می‌توان گفت هیچ فعالیتی در کشور به اندازه شهرک‌های کشاورزی مصداق واقعی جهش تولید نیست و تمرکز بر رونق و توسعه این شهرک‌ها قرار داده شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور با محدودیت زمین‌های کشاورزی مواجه است، اظهار داشت: از این رو  توسعه افقی زمین‌ها امکان‌پذیر نیست بلکه با توسعه عمودی و افزایش تولید در واحد سطح می‌توان رونق کشاورزی را پیگیری کرد.

به گفته ‌منصوری، علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور و افزایش بهره‌وری، شرکت‌های کشاورزی به رونق اشتغال نیز می‌انجامد و امکان جذب نیروی فارغ‌التحصیل این رشته و کارگران را به خوبی فراهم می‌آورد.

وی، تکمیل زنجیره ارزش را از دیگر مزایای شهرک‌های کشاورزی برشمرد و گفت: هر سال در سطح کشور با کمبود یا با انباشت محصولات مواجه هستیم که عامل آن نبود زنجیره ارزش است که شهرک‌های کشاورزی می‌تواند این خلا را پر کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید