Iranian Agriculture News Agency

تولید ۴۶ میلیون بچه ماهی قزل آلا رنگین کمان در چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید ۴۶ میلیون بچه ماهی قزل آلا رنگین کمان طی ۲ دوره در این استان در سال جاری خبر داد.

تولید ۴۶ میلیون بچه ماهی قزل آلا رنگین کمان در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، محمد کریمی مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تعداد مزارع پرورش بچه ماهی در استان را ۳۳ مزرعه عنوان کرد و اظهار داشت: بچه ماهی تولید شده در  استان، کمتر از نیمی از نیاز مزارع استان را تامین می‌کند که مابقی از کشورهای خارج و استانهای دیگر وارد می‌شود.

وی، بیشترین تولید بچه ماهی استان را در شهرستان اردل اعلام کرد و گفت: این منطقه با تولید ۱۸ میلیون قطعه بچه ماهی بیشترین تولید را به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در سال آینده بخش عمده‌ای از مصرف بچه ماهی در استان تولید خواهد شد.

وی، با بیان اینکه فعال‌سازی و تولید و تکثیر بچه ماهی نیاز به مشارکت و  سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد، افزود: در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده  است و در صورت حضور سرمایه‌گذار، مرکز تولید بچه ماهی اصلاح‌نژاد شده در استان راه‌اندازی می‌شود.

کریمی تصریح کرد: با توجه به تصمیم سازمان شیلات مبنی بر محدودیت واردات تخم ماهی چشم‌زده در چند سال گذشته و تقاضای بازار، تمهیدات لازم با ارائه تسهیلات بانکی برای تجهیز و تکمیل ظرفیت‌های چندین مرکز تکثیر تخم چشم‌زده نیز آغاز شده است.

وی گفت: با وجود استعداد استان و دستورالعمل ابلاغی، تخم چشم‌زده مورد نیاز مزارع در سطح استان به صورت تمام ماده و تغییر جنسیت یافته داخلی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تولید خواهد شد.

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن ماهی قزل آلا، ۱۵درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، سرانه مصرف ماهی در این استان را هفت کیلوگرم دانست و گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۰ کیلوگرم و میانگین جهانی بالای ۲۰ کیلوگرم است.

کریمی، از فعالیت ۴۰۸ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۹۹ درصد مزارع در حوزه سرشاخه‌های کارون است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید