Iranian Agriculture News Agency

طرح ترکیب اصلاح ژنتیکی دام سبک در کوهرنگ با موفقیت اجرا شد

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی این شهرستان گفت: در نیمه…

طرح ترکیب اصلاح ژنتیکی دام سبک در کوهرنگ با موفقیت اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مسلم پرویزی بابادی،  به اجرای طرح ترکیب نژاد دام سبک در چند سال گذشته به صورت پایلوت در سطح اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح ترکیب ژنتیکی دام سبک در این شهرستان که قطب دامپروری استان است، کیفیت و کمیت تولید گوشت قرمز افزایش می‌یابد.

به گفته وی، طرح اصلاح نژاد دام با استفاده از نژادهای پُر تولید و با هدف افزایش تولید گوشت با کیفیت و کاهش چربی در این شهرستان انجام می‌شود ،که امسال در این طرح ،دوقلوزایی و چندقلوزایی و کاهش چربی اضافه در تولید گوشت گوسفندان موفقیت‌آمیز بوده است.
پرویزی تصریح کرد: با اجرای موفق طرح ترکیب ژنتیکی گوسفند نژاد «لری» و «بختیاری» با نژاد «رومانف» در مناطق روستایی و عشایری، میزان دوقلوزایی گوسفندان افزایش می‌یابد.
وی افزود: افزایش بهره‌وری دام‌ها باعث اقتصادی شدن تولید و افزایش درآمد دامداران روستایی می‌شود که یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، استفاده از روش‌های نوین پرورش و اصلاح نژاد دام است.
وی تاکید کرد: این طرح به منظور حمایت از دامداران و کاهش آسیب به بخش تولیدات و مخازن ژنی گوسفند و بز، افزایش بهره وری و کاهش فشار بر اثر چرای بی‌رویه دام در مراتع، حفظ و توسعه پرورش گوسفند اجرا می‌شود.
به گفته وی، افزایش ۱۵ درصدی تولید گوشت قرمز در راستای قانون افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و حذف دام‌های کم بازده سبک در مراتع از دیگر مزیت‌های این طرح است.

پرویزی، تولید سالانه ۶هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز و بیش از سه هزار و ۳۰۰ تن شیر خام در کوهرنگ را یادآور شد و گفت: این شهرستان رتبه نخست تولید گوشت قرمز استان را دارد. 
 شهرستان کوهرنگ با داشتن حدود ۶۰۰ هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین عشایری، سنتی روستای و صنعتی یکی از قطب‌های دامپروری کشور در حدود ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید