Iranian Agriculture News Agency

آوای دلنشین کوچ عشایر در زردکوه بختیاری طنین انداز شد

هر ساله از اواسط شهریور ماه با کاهش دما، کوچ عشایر بختیاری به مناطق گرمسیری استان خوزستان آغاز می شود

آوای دلنشین کوچ عشایر در زردکوه بختیاری طنین انداز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، اگر چه طی سالیان اخیر ، اکثر عشایر بختیاری به واسطه برخورداری از امکانات رفاهی یکجانشین شدند اما هنوز هم بخشی از عشایر در قالب کاروان‌ها و یا به صورت تک خانوار همراه با دام با تحمل روزها رنج و مشقت در مبارزه خستگی ناپذیر با سختی های طبیعت و گذر از رودخانه ها و دره ها ، مسیرهای صعب العبور و ناهموار و پرتگاه ها لذت کوچ را تجربه و جلوه ای خاص و خاطره انگیز را به کوهستانهای زاگرس می بخشند‌.

زاگرس با همه طنازی‌هایش، سکوت دیرینه و رعب‌انگیزی به چهره دارد؛ سکوتی بکر، رازآلود و پر از تشویش. اینجا آدمی در میان انبوهی از ارتفاعات مثل سیاره کوچکی است در عالمی بی‌انتها؛ تک و تنها. فقط آوای دلنشین کوچ است که حریف سکوت دامنه‌ها، وهم نسیم و هوهوی باد می‌شود؛ صدای مخملی زنگوله‌ها از دوردست‌ها در «دره‌های منار»، «گله سگا»، «تورک»، «تازار» و هر نقطه‌ای از این کوهستان هر آن می‌پیچد و ترس را با آرامش تاخت می‌زند.

عشایری که هنوز به رسم دیرین پیشینیان خود پایبند و وفادار هستند و آداب و رسوم گذشتگان خود را حفظ کرده‌اند.

کوچ این عشایر که بعضا به طی مسافتی بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر می رسد، یکی از زیباترین جلوه های زندگی عشایر ایل بختیاری در کوهستانهای سربه فلک کشیده زاگرس است..

۹۰ درصد عشایر چهارمحال و بختیاری کوچ کردند

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز کوچ پاییزی ۹۰ درصد از جمعیت عشایر برون‌کوچ این استان به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ کرده‌اند.

یحیی حسین‌پور  اظهار کرد: با آغاز کوچ پاییزه بخش زیادی از جمعیت عشایری به ‌دلیل شرکت دانش‌آموزان در کلاس درس و برداشت محصولات پاییزی در مناطق گرمسیری، به استان خوزستان کوچ کرده‌اند، ولی به دلیل کم‌آبی گزارش شدن مراتع قشلاقی، روند کوچ گله دامها به مناطق گرمسیری کُند است.

وی، علت اصلی تاخیر در کوچ گله دام عشایر به مناطق قشلاقی، را چرای گله دامهای عشایری در مزارع غلات برداشت شده در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

حسین‌پور، تقویم کوچ عشایر استان را از ۲۰ شهریور به مدت یک ماه اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در هنگام کوچ، تمامی دام‌های سبک عشایری از سوی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها در برابر بیماریهای دامی واکسینه و کنترل سلامت می‌شود.  

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقرار پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت سیار در مسیر ایلراه‌های عشایری استان تصریح کرد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا،تعیین شده است در حال انجام است. 

حسین پور گفت: آب آشامیدنی سالم مورد نیاز عشایر از طریق تانکر به ایلراه‌های عشایری ارسال می‌شود.

به گزارش ایانا، کوچ عشایر همه ساله در دو فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم دراواسط شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.

چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود ۶۲.۱۰ درصد جمعیت عشایری کشور و ۵.۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید