Iranian Agriculture News Agency

کشت پاییزه کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اغاز کشت پاییزه کلزا در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جدید ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی استان محصول دانه روغنی کلزار کشت شود.

کشت پاییزه کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان چهارمحال و بختیاری، حمیدرضا دانش روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان گفت: کشت پاییزه کلزا از ۱۵ شهریورماه آغاز شده است و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد و باید در مناطق سردسیر استان کشت کلزار تا اول مهرماه کشت و نخستین آبیاری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تراکم بذرکاری کلزا باید چهار تا ۶کیلوگرم در هکتار یا بین ۷۰ تا ۸۰ بوته در مترمربع باشد، افزود: نخستین آبیاری این محصول راهبردی باید در مناطق سردسیر استان تا اول شهریورماه انجام شود.

به گفته وی، در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۴۰۰ هکتار و  سال زرعی ۹۸-۹۹ بیش از یکهزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان  زیر کشت محصول اساسی کلزا رفت.

دانش با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته  ۶۲۶تن دانه روغنی کلزار در استان برداشت شد که بیشترین میزان برداشت  کلزا در شهرستان بروجن بود، گفت: امسال برای تشویق کشاورزان برای کشت پاییزه کلزا ،توزیع بذر به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای تشویق کشاورزان به کشت دانه روغنی کلزا، سیاست‌های تشویقی از جمله توزیع بذر رایگان ،خرید تضمینی به ازای هر کیلو ۹۰ هزار یال، پرداخت به موقع بهای محصول و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و همچنین پرداخت کمک بلاعوض بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال برای آبیاری تحت فشار اعطاء می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت خرید محصول کلزار در سال زراعی گذشته ۴۶هزار ریال بود.

وی به رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان به عنوان اولویت این سازمان اشاره کرد و گفت: کشت گندم و جو نیز به عنوان محصولات راهبردی از اوایل مهرماه آغاز و تا ۱۰ آبان ماه ادامه دارد.

دانش گفت: برای کشت گندم و جو سه هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده تهیه شده تا بین کشاورزان توزیع شود که قیمت بذر گندم آبی ۳۴هزار و ۹۰۰ ریال، دیم ۳۲ هزار و ۹۰۰ ریال و بذر جو آبی ۳۲ هزار ریال و دیم ۳۰ هزار ریال است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود سال زراعی جدید ۵۸ هزار هکتار گندم و ۲۶ هزار هکتار جو در استان کشت شود.

وی اظهار داشت: قیمت تضمینی خرید گندم نیز ۵۰ هزار ریال پیش‌بینی شده است.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید