Iranian Agriculture News Agency

مبارزه بیولوژیک با آفات در ۸۵ هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تلاش برای مقابله با آفات گفت: امسال مبارزه بیولوژیک در ۸۵ هکتار از باغات استان اجرایی شد.

مبارزه بیولوژیک با آفات در ۸۵ هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان چهارمحال و بختیاری، فرشید شبانی اظهار کرد: مبارزه بیولوژیک امسال برای ۷۰ هکتار از باغات سیب شهرستان بروجن، ۱۰ هکتار از باغات انار شهرستان کیار و پنج هکتار از باغات سیب شهرستان بن انجام شد.

وی با اشاره به افزایش مبارزه بیولوژیک در استان، افزود: سال گذشته مبارزه بیولوژیک در سطحی معادل ۵۰ هکتار اجرا شده بود.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از روش‌های مبارزه بیولوژیک و کنترل آفات استفاده از عوامل ماکرو حشرات مفید است، تصریح کرد: حشرات مورد استفاده در این روش باید بومی همان منطقه باشند.

شبانی با اشاره به استفاده از زنبور تریکوگراما در استان به عنوان حشره مفید بیان کرد: استفاده از این زنبور در باغات انار و همچنین برای مبارزه با کرم سیب نتایج خوبی در استان داشته است.

وی با اشاره به پرورش و ازدیاد زنبور تریکوگراما در انسکتاریوم، گفت: امسال یک میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه بیولوژیک در استان اختصاص داده شد.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال جاری ۲ کیلوگرم زنبور تریکوگراما در استان پرورش داده و در چهار مرحله در باغات مورد نظر آزادسازی شد.

شبانی با بیان اینکه انجام مبارزه بیولوژیک کاهش مصرف سموم و آفت‌کش‌ها را به دنبال دارد، تاکید کرد: استفاده از زنبور تریکوگراما دو مرحله سمپاشیی را در باغات سیب کاهش داده است.

وی تاکید کرد: تصمیم داریم سال آینده از مبارزه بیولوژیک برای کرم ساقه‌خوار برنج در شهرستان لردگان استفاده کنیم.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری عوامل میکرو را از دیگر روش‌های مبارزه بیولوژیک دانست و خاطرنشان کرد: سم میکروبی به عنوان روشی دیگر از مبارزه بیولوژیک در گلخانه‌ها، باغات انگور و مزارع گوجه فرنگی به کار برده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید