Iranian Agriculture News Agency

سعادت در شهرکرد:

۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار کشور زیر کشت می‌رود

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال‌جاری باید حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار کشور زیر کشت برود و چهارمحال و بختیاری نیز جزو استان‌های مورد هدف است.

۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار کشور زیر کشت می‌رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)در چهارمحال و بختیاری، سعید سعادت ۱۱ شهریورماه در آیین معارفه رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم توجه به مسئله امنیت غذایی در کشور، اظهار کرد: براساس تعاریف دسترسی پایدار، کافی و ایمنی همگان به غذا، امنیت غذایی نامیده می‌شود و ۹۰ درصد تامین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴.۳ میلیون بهره‌بردار در کشور در بخش جهادکشاورزی وجود دارد، گفت: در سال گذشته ۵.۸ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی از کشور انجام شده و سهم بخش کشاورزی در اشتغال ۱۸ درصد است.

وی ادامه داد: ۳۲.۵ درصد سهم ارزش افزوده کشور مربوط به کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی است، این مسئله نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی این بخش است، همچنین در سال گذشته با رشد ۸.۸ درصدی در این حوزه مواجه بودیم این در حالیست که بیلان اقتصادی در بسیاری از حوزه‌ها کاهشی یا منفی بوده است.

سعادت با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شده است، بیان کرد: ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در بخش کشاورزی تولید می‌شود، رسیدن به این آمار مرهون اقدامات و اجرای پروژه‌های بخش کشاورزی بوده است.

 مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باتوجه به محدودیت منابع آبی و خشک بودن اکثر مناطق کشور، باید بهره‌وری محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند، توضیح داد: بهره‌وری بخش کشاورزی از سال ۹۲ از ۹۲۰ گرم به ازای هر مترمکعب به ۱۴۵۰ گرم به ازای هر مترمکعب رسیده است، همچنین در این مدت راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده است.

وی استفاده بهینه از نهاده‌ها به ویژه سم و آفت‌کش‌ها را از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: امروز با افزایش چند برابری کود مواجه بودیم که این مسئله به علت تغییر نرخ ارز ترجیهی به نیمایی است.

سعادت افزود: حدود ۸۵ درصد کود معادل ۲۶۰۰ هزار تن کود اوره و فسفات در کشور تولید می‌شود که هیچ گونه افزایش قیمت نداشته است و تنها حدود ۴۰۰ هزار تن کود مصرفی کشور وارداتی است.

مدیر کل دفتر وزارتی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت غذا باید در اولویت قرار بگیرد، عنوان کرد: وضعیت کیفیت محصولات تولیدی کشور مطلوب است و تنها در برخی مواقع پرمصرفی نهاده‌های کشاورزی داریم که منجر به آلودگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات گواهی‌شده باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: تولید محصول به این روش تعداد ۸۰ قلم اطلاعات را برای آنالیز محصول در اختیار قرار می‌دهد و اتحادیه اروپا و اوراسیا نیز برای صادرات این مزیت را مدنظر قرار می‌دهند، بنابراین در چهارمحال و بختیاری نیز تولید محصولات گواهی شده باید در دستور باشد.

سعادت خاطرنشان کرد: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار باید از پاییز امسال در دستور کار استان‌ها قرار بگیرد، در سال‌جاری باید حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار کشور زیر کشت برود و چهارمحال و بختیاری نیز جزو استان‌های مورد هدف است.

مدیر کل دفتر وزارتی وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل سامانه جامع اطلاعات کشاورزی در کشور خبر و ادامه داد: همچنین توسعه گلخانه‌ها با محوریت صادرات از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی است، نیاز است به توسعه شهرک‌های کشاورزی هم توجه شود.

وی در پایان در خصوص تامین نهاده‌های موردنیاز بخش کشاورزی در کشور، خاطرنشان کرد: واردات نهاده‌ها باتوجه به شرایط تحریمی و بیماری کرونا در برهه‌ای با مشکل مواجه شد، درصدد هستیم نهاده‌های موردنیاز دام و طیور را تامین و در کشوربه وفور توزیع کنیم تا قیمت مرغ و گوشت متناسب شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید