Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری و تولید با پرورش ماهی در قفس

اهش هزینه ، تولید بیشتر در واحد سطح، سهولت در فرآیند مدیریت و صید به دلیل محصور بودن ماهیان در محیط بسته و مناسب بودن کیفیت ماهی پرورشی از برتری های پرورش ماهی در قفس است.

افزایش بهره‌وری و تولید با پرورش ماهی در قفس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی‌پروری است که توسعه آن نیازمند حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران و رفع مشکلات و ابهامات پیرامون این صنعت نوپا است.

پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متداول پرورش ماهی است که در سال‌های اخیر با توجه به مزایای آن مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است. در این روش، بنا به شرایط محیطی، منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر، از قفس‌هایی با اشکال و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که در آن آب به صورت آزاد بین قفس و منبع آبی در جریان است.

کاهش هزینه ، تولید بیشتر در واحد سطح، سهولت در فرآیند مدیریت و صید به دلیل محصور بودن ماهیان در محیط بسته، کارایی اقتصادی و بکارگیری نیروی کار، قابلیت گسترش بدون صرف هزینه های زیاد، استفاده از طرح های آسان جهت نصب قفس ها و مناسب بودن کیفیت ماهی پرورشی از برتری های پرورش ماهی در قفس است.

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری هزینه مورد نیاز برای ساخت هر قفس را بسته به ابعاد و جنس قفس‌ها متفاوت دانست و بیان کرد: این هزینه می‌تواند برای هر قفس ۲۰ تُنی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان متغیر باشد.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر به طور تقریبی ۸۰ درصد از تجهیزات مربوط به قفس در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به مقایسه هزینه‌های ثابت در مزارع پرورش ماهی آبراهه‌ای (بتنی) و قفس‌ می‌توان گفت که هزینه پرورش ماهی در قفس در مقایسه با استخرهای بتنی کمتر است.

وی تاکید کرد: در مطالعات انجام شده برای پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد کارون۴، ظرفیت اولیه تولید حدود چهار هزار تن محاسبه شد که تاکنون سه هزار و ۲۰۰ تن از آن به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده است و ۸۰۰ تن باقیمانده آن نیز از طریق مزایده از طرف شرکت آب منطقه‌ای واگذار خواهد شد.

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حال حاضر فقط مجوز پرورش ماهی سردآبی در قفس صادر شده است، اما مکاتبات و رایزنی‌هایی با اداره کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان در خصوص پرورش ماهیان گرمابی نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید