Iranian Agriculture News Agency

سرانه دام عشایر چهار محال و بختیاری ناچیز است

ییس اداره توسعه امور تولید اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه اقتصادی عشایر گفت: سرانه دام عشایر نسبت به جمعیت این قشر در این استان ناچیز است.

سرانه دام عشایر چهار محال و بختیاری ناچیز است

شیرزاد کرمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: نسبت پرورش و نگهداری دام سبک به جمعیت عشایری استان ۷۷ راس است که این نسبت در دیگر استانهای عشایرنشین کشور ۲۵۰ راس است.

وی، درآمد پایین، نبود تعادل بین دام و مرتع و فقیر بودن و کم‌بودن درآمد جامعه عشایر استان را عمده‌ترین دلایل پایین بودن سرانه نگهداری دام در استان عنوان کرد و گفت:افزایش ۲ برابری سهمیه بیمه دام و اجباری بودن پرداخت سهم هویت‌گذاری دام، موجب پایین آمدن رغبت پوشش بیمه‌ای دام سبک عشایر در استان شده است.

رییس اداره توسعه امور تولید اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از بیمه کردن ۲۰ هزار راس دام از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک عشایر در سال زراعی جاری تاکنون خبر داد و گفت: با گذشت پنج ماه از سال استقبالی خوبی از بهره‌مندی از پوشش صندوق بیمه کشاورزی دام عشایر با توجه به وجود بلایای طبیعی فراوان در این استان کوهستانی، نشده است.

وی، پراکندگی جمعیت عشایری، نبود اطلاع‌رسانی جامع از مزایای بیمه و وجود قوانین دست و پا گیر روند دریافت غرامت، را از دیگر عوامل کم انگیزه‌شدن بیمه دام در استان دانست.    

به گفته وی،  عشایر حدود ۲۵ درصد از گوشت و لبنیات مورد نیاز این استان را در نیمه نخست سال در مناطق ییلاقی تامین می‌کنند که ۳۰درصد آن به صورت ارگانیک و کنترل شده است.

وی، میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را حدود ۲۰ هزار تن  برآورد و تصریح کرد:در زمان استقرار در مناطق ییلاقی ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نیز کرک و مو بز تولید و  روانه بازار می‌شود.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۲۶ هزار نفرجمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید