Iranian Agriculture News Agency

بادام سامان، صاحب بِرنَد می‌شود

فرماندار شهرستان سامان گفت:با تشکیل اتحادیه حرفه‌ای بادام متشکل از کشاورزان، عرضه‌کنندگان و صادرکنندگان فعال در شهرستان به زودی زمینه برای برندسازی تولیدات بادام منطقه فراهم می شود.

بادام سامان، صاحب بِرنَد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،  فرماندار سامان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۰ درصد از بادام مامایی مرغوب این شهرستان به هندوستان صادر می‌شود، گفت: با تشکیل اتحادیه حرفه‌ای بادام متشکل از کشاورزان، عرضه‌کنندگان و صادرکنندگان فعال در این شهرستان، به زودی زمینه برای برندسازی تولیدات بادام منطقه فراهم می‎شود.

کمال اکبریان روز پنجشنبه در نخستین گردهمایی خریداران، فروشندگان و صادرکنندگان بادام شهرستان سامان افزود: این شهرستان با تولید ۲۷ درصد بادام مرغوب کشور نقش مهمی در تولید این محصول صادراتی در کشور ایفا می‌کند اما از آنجا که صاحب نام و برند نیست، ارزش افزوده این محصول نصیب کشاورزان منطقه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بادام مرغوب مامایی این شهرستان به هندوستان صادر می‌شود، تصریح کرد: سودی که از صادرات این محصول نصیب کشاورز می‌شود بسیار کمتر از آن چیزی است که نصیب واسطه‌ها می‌شود، از همین‌رو تلاش شده تا در گام نخست اتحادیه‌ای متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه تشکیل شود، تا بتوان در گام‌های بعدی با افتتاح شهرک تخصصی بادام، زمینه برندسازی این محصول مهم صادراتی را فراهم کرد.

اکبریان با بیان اینکه مراحل اداری احداث شهرک تخصصی بادام به اتمام رسیده است و به زودی زمین این طرح تحویل شرکت شهرک‌های صنعتی می‎شود، خاطرنشان کرد: بعد از آماده‌سازی اولیه، زمین موردنظر به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود.

فرماندار سامان همچنین از تدوین راهکارهای حمایتی از صادرکنندگان بادام خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی هم از صادرکنندگان و هم از باغداران پرتلاش حمایت کنیم.

 چهارمحال و بختیاری با تولید ۲۴ هزار تن در سال معادل ۲۰ درصد بادام با کیفیت کشور، در ۱۲ سال اخیر به طور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می‌رود.

سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود در ۲۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید