Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت علوفه باعث زیان دامداران شهرستان کیار شده است

معاون امور دام جهادکشاورزی کیار گفت: افزایش بی‌رویه قیمت علوفه و نهاده‌های دامی در سال زراعی جاری، خرج و دخل دامداران این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش قیمت علوفه باعث زیان دامداران شهرستان کیار شده است

داریوش رضایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار کرد: این شهرستان با داشتن بیش از ۲۳۳ هزار دام سبک و ۱۲ هزار و ۱۰۰ راس دام سنگین، سالانه نیاز به تامین هفت هزار تن علوفه و نهاده دامی دارد، که در سال زراعی جاری یونجه خشک علوفه دامی از ۱۵ هزار به ۳۰ هزار ریال افزایش یافته است و  این قیمت برای دامدار نسبت به درآمد حاصله با هزینه‌ها همخوانی ندارد.

وی، قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر خام درب دامداری را ۲۹۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و کسادی بازار لبنیات، هرکیلو گرم شیر خام ۲۵هزار ریال به فروش می‌رسد، این درحالی است که قیمت‌تمام شده هر کیلوگرم شیر خام بالای ۳۳ هزار برای دامدار هزینه دارد.

معاون امور دام جهادکشاورزی کیار، با اشاره به  این که شهرستان سالانه یکهزار و ۲۰۰ تن گوشت بوقلمون و سه هزار تن مرغ گوشتی و ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کند، تاکید کرد: امسال با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و طیور، رغبت مرغداران درکاهش جوجه‌ریزی در چهار ماه نخست امسال محسوس است.

رضایی، حمایت مستقیم دولت از این قشر مولد بخش کشاورزی در تامین علوفه و نهاده دامی با قیمت مصوب و متعادل را یک امر ضروری دانست و تاکید کرد: اگر چنانچه دولت در خرید تضمینی شیر خام و نظارت بر قیمت نهاده طیور نظارت نداشته باشد، امکان ورشکستگی و خسارت جبران‌ناپذیر دامداران و مرغداران این شهرستان دور از انتظار نیست.    

به گزارش ایانا ،شهرستان کیار در ۳۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.    

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید