Iranian Agriculture News Agency

آینده کشاورزی و باغبانی با کشت بافت گره خورده است

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره انجام کشت بافت برای تولید نهال گل‌محمدی در استان گفت: در حال انجام مراحل کار برای صدور مجوز این طرح هستیم، ضمن اینکه این شرکت برنامه توسعه‌ای نیز در آینده دارد.

آینده کشاورزی و باغبانی با کشت بافت گره خورده است

ابراهیم شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد، با بیان اینکه این شرکت نخستین واحد کشت بافت در استان است که کار خود را شروع کرده، تصریح کرد: یک طرح دیگر کشت بافت نیز در مصطفی آباد شهرستان فارسان است، که تسهیلات گرفته و کار ساخت و ساز آن رو به اتمام است، ولی هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.

وی تاکید کرد: کشت بافت در استان نوپا است و ما تازه وارد این کار شده‌ایم در صورتی که در برخی از استان‌ها پیش از این کار کشت بافت شروع شده بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کشت بافت روشی برای تولید نهال سالم، یکسان، عاری از هر گونه ویروس و بیماری از یک سلول یا بافت است.

شیرانی با بیان اینکه کشت بافت در شرایط آزمایشگاهی و به طور کامل استریل انجام می‌شود، تاکید کرد: گیاهان تولیدی به این روش همه مانند هم و عاری از ویروس و آفت هستند.

وی با بیان اینکه کشت بافت مختص گیاه خاصی نیست و انجام آن بستگی به شرایط تولید و بازار دارد، خاطر نشان کرد: بسته به بازار می‌توان تولید هر گیاهی را به روش کشت بافت انجام داد، اگر گیاه میوه‌ده باشد کمیت، کیفیت و بازار پسندی و اگر گیاه دارویی باشد اسانس و ماده موثره آن مدنظر است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر اینکه آینده بخش کشاورزی و باغبانی به دلیل مزایایی مانند تولید انبوه، سالم بودن، تولید در فضای بسته و عاری از ویروس بودن با کشت بافت است، ادامه داد: شاید قیمت نهال تولیدشده به روش کشت متفاوت متفاوت از دیگر روش‌های تولید نهال باشد، ولی مزیت‌های آن در قبال گونه‌های عادی بهتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید