Iranian Agriculture News Agency

صادرات فلفل دلمه‌ای چهارمحال و بختیاری به اروپا

صادرات فلفل دلمه ای رنگی که در چهارمحال و بختیاری به صورت گلخانه ای تولید شده، در حال حاضر به کشورهایی مانند روسیه،ارمنستان،آذربایجان و اوکراین انجام می گیرد.

صادرات فلفل دلمه‌ای چهارمحال و بختیاری به اروپا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،گلخانه در فرهنگ‌ فارسی معین  به‌عنوان جایی برای پرورش گل به‌ویژه جای سرپوشیده‌ای با گرما و روشنایی مناسب و کمابیش ثابت معنا شده است. حالا گلخانه به حدی اهمیت یافته است که امروزه نهضت توسعه گلخانه‌ها در کشور به‌عنوان نیاز ضروری آغاز شده و یکی از برنامه‌های راهبردی دولت، توسعه طرح‌های گلخانه‌ای است.

احداث واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس‌های مختلف، علاوه بر مزایایی همچون افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب، زمینه‌ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم است.

به‌سراغ آقای ابراهیمی رفتیم، وی با وجود تخصص پزشکی به گلخانه‌داری روی آورده است. ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد، از علاقه‌مندی خود به کشاورزی از دوران‌ کودکی کنار پدر کشاورزش گفت و اظهار داشت: با توجه به تمایل کشورهای آسیای شرقی در مصرف  محصولات باکیفیت کشاورزی ایرانی می‌توان به کشاورزی مدرن همچون گلخانه به‌عنوان یک شغل با درآمد مطلوب و با سودآوری بالا نگاه کرد.

وی تصریح‌کرد: در گلخانه‌داری به‌طور متوسط در هر هزار متر 15 تن میوه برداشت می‌شود که 12 تن سوپر و مابقی درجه 2 است و با احتساب 40 درصد هزینه‌های نهال، آب و برق، کود و کارگر، می‌توان 60 درصد سود خالص انتظار داشت.

این کشاورز موفق که در زمان حاضر 10هزار متر گلخانه را به زیر کشت فلفل دلمه‌ برده است، از افزودن 19هزار مترمربع دیگر به سطح‌ زیر کشت محصولات گلخانه‌ای گفت و افزود: هم‌اکنون محصولات این‌ مجتمع در بازارهای هدفی چون کشورهای روسیه، اوکراین، آذربایجان و ارمنستان به فروش می‌رود.

وی‌ با تأکید بر شرایط مطلوب اقلیم‌ استان خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از کشاورزان و مردم، علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند که بعد از احداث گلخانه در این منطقه 40 درخواست ارائه شده است و من از هر مشاوره‌ای برای توسعه کشت گلخانه‌ای دریغ نمی‌کنم.

ابراهیمی با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان به توسعه کشت گلخانه‌ای، بوروکراسی‌های طولانی اداری برای دریافت تسهیلات تبصره 18 و نداشتن نگاه اقتصادی بانک‌ها به کشاورزی گفت: چرخه توسعه کشت گیاهان دارویی علی‌رغم‌ سودآوری بالا با بی‌توجهی مسئولان دچار مخاطره شده است و این در حالی است که می‌توان با اهتمام‌ ویژه به این‌ بخش و حمایت از فعالان، بازارهای هدف خارجی را در دست گرفت.

وی تفکر بانک‌ها را در کشاورزی، تلف کردن هزینه‌ها و سرمایه‌ها بیان و اضافه کرد: این در حالی است که بازده داخلی در بخش گلخانه بالای 30 درصد است و چهارمحال و بختیاری با داشتن منابع آبی و زمین مطلوب قابلیت توسعه فراوان‌ گلخانه را دارا است.

مساحت گلخانه‌های استان تا پایان تابستان به 35هکتار می‌رسد

ذبیح‌الله غریب در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی توسعه طرح‌های گلخانه‌ای است که‌ در همین‌ راستا تا اواخر شهریور 7ونیم هکتار به وسعت گلخانه‌های استان اضافه می‌شود.

وی افزود:‌ با بهره‌برداری از 15 واحد گلخانه به‌مساحت 7/5 هکتار تا اواخر شهریور مساحت گلخانه‌های استان به 35 هکتار می‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: محصولات گلخانه‌ای علاوه بر توان ارز‌آوری و اشتغال خوب، ظرفیت تولید 12برابری نسبت به فضای آزاد را با صرفه‌جویی در مصرف آب در شرایط اقلیمی چهارمحال و بختیاری‌ داراست.

به‌گفته غریب برای تکمیل 15 واحد گلخانه جدید در هر هکتار 50 میلیارد ریال از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی هزینه شده است و زمینه اشتغال 150 نفر را فراهم کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید