Iranian Agriculture News Agency

مزایای استفاده از فن‌آوری‌های نانو در صنعت دامپروری

استفاده از فن آوری های نوین در علوم دامی برای افزایش راندمان تولید ، تسریع در رساندن محصولات ، تلقیح مصنوعی ، بهداشت و مبارزه با بیماری ها و غیره بسیار گسترده بوده و جهت امنیت غذایی در کشورهای مختلف ار اهمیت ویژه ای بر خوردار است

مزایای استفاده از فن‌آوری‌های نانو در صنعت دامپروری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فناوری نانو (نانوتکنولوژی) به عنوان علمی نوین توجه محققین در سراسر دنیا را به خود جلب کرده به گونه ای که امروزه این فناوری یکی از قدرتمندترین شاخه های علوم را به خود اختصاص داده است. پس از مطرح شدن نانو و شناخت کاربردهایش در زمینه های مختلف کشاورزی و دامپروری فعالیت های بسیاری جهت توسعه آن نیز انجام گرفته است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: با توجه به دستاود های قابل توجه فن آوری نانو در سیستم  های کشاورزی، این تکنولوزی به حیطه علوم دامی نیز راه پیدا کرد و با وجود جایگاهی که دامپروری و تولیدات دامی در حال حاضر دارند 

یاسر رحیمیان افزود: با شناخت و اهمیتی که تاثیر تکنولوژی بر پتانسیل بالقوه در بخش کشاورزی در بردارد ورود نانوتکنولوژی در حوزه علوم دامی نیز به طور قابل ملاحظه ای مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت : عدم وجود محدودیت علم نانو در زیر بخش های مختلف علوم دامی اعم از تغذیه دام طیور و آبزیان، اصلاح نژاد ، بهداشت دام ، دارو شناسی (فارماکولوژی)، ویروس شناسی، باکتری وانگل شناسی و غیره سبب روی آوردن علاقه مندان، بهره برداران و محققان بخش های مختلف علوم دامی به این حوزه گردیده است

رحیمیان با اشاره با اینکه نانو تکنولوژی سبب ایجاد تحول شگرفی در عرصه علم و فناوری به دنبال داشته است،توضیح داد : باتوجه به شرایط حال و آینده ای که پیش رو است توجه به این علم و تخصصی کردن علوم این حوزه با دستیابی به  این گونه فناوری ها میزان بهره وری تولیدات بخش دامپروری با کم ترین  اتلاف وقت و انرژی به حداکثر بازدهی خود خواهد رسید.

وی ادامه داد :استفاده از فن آوری های نوین در علوم دامی برای افزایش راندمان تولید، تسریع در رساندن محصولات ، تلقیح مصنوعی ، بهداشت و مبارزه با بیماری ها و غیره بسیار گسترده بوده و جهت امنیت غذایی در کشورهای مختلف ار اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

علم نانوتکنولوژی توانایی و پتانسیل بالقوه ای بر روی رهیافت های آتی دامپزشکی و علوم دامی و حتی درمان دامهای اهلی خواهد داشت. تأمین اقلام غذایی برای دام های اهلی همواره با افزایش هزینه و نیاز به مراقبتهای خاص دامپزشکی و تجویز دارو و واکسن همراه بوده است و علوم وابسته به نانوتکنولوژی توانایی ارائه راهکارهای مناسب برای حل این معضلات را خواهند داشت .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید