Iranian Agriculture News Agency

تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی با حمایت از ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها

طهمورث فتاحی‌ مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان گفت : دولت با حمایت از ایده‌های نو و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تعامل با استارت‌آپ‌ها در راستای تجاری‌سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز گامی اساسی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی با حمایت از ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها

طهمورث فتاحی مدیر صنایع تبدیلی وتکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرگار ایانا در شهرکرد اظهار کرد: هم‌اکنون به 10 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در زمینه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی مجوز داده شده است که از این‌تعداد 5 مورد فعال،  3 مورد نیمه فعال و 2مورد غیرفعال هستند.

وی تصریح کرد: ارزش تولید این واحدها در سال،  هزار و 500 تن در زمینه  گیاهان دارویی است که ظرفیت تولید بیشتر از این‌ را دارا و با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از همکاری با دانشگاه آزاد شهرکرد برای فعالیت یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای بسته بندی هایتک خبر داد و گفت: این واحد وضعیت مطلوبی در زمینه صنایع تبدیلی گیاهان‌ دارویی دارد و در آینده‌ای نزدیک صاحب برند خواهد شد.

 فتاحی تاکید کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی واقع در ناحیه سامان 2 نیز در زمینه تولید محصولات هایتک از گیاهان‌دارویی فعال است.

وی اضافه کرد: در جهت تحقق خصوصی سازی هم‌اکنون بهترین سبد بسته‌بندی از طریق واحدهای موجود در استان وجود دارد که به علت نداشتن مواد اولیه 20 روز دیگر تعطیل خواهند شد و همین مسئله روند غیرفعال شدن این کارگاه‌ها را سرعت می‌بخشد.

فتاحی علت کمبود مواد اولیه را خودمصرفی خانوارهای عشایر تحت عنوان خورجین گیاهان دارویی و خانواده‌های روستایی بعنوان چمدان گیاهان دارویی به صورت ارگانیک دانست و تاکید کرد: معرفی ظرفیت کشت گیاهان دارویی برای جذب سرمایه‌گذار در تامین مواد اولیه کارگاه‌های استان ضروری است.

مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر تعدادی واحد فرآوری نیز در شهرستان‌های بروجن، سامان، شهرکرد، بن، کوهرنگ، اردل و لردگان در حال راه‌اندازی هستند.

 فتاحی به نقش شرکت‌های خلاق و شتاب‌دهنده و کارگاهای نوآور برای رسیدن به الگوهای برتر تاکید کرد و تصریح کرد: دولت با حمایت از ایده‌های نو و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تعامل با استارت‌آپ‌ها در راستای تجاری‌سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را تکمیل کند تا به خلق ثروت از دانش دست یابد و گامی اساسی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

به گفته وی کارگاه‌های کوچک و نوآور می‌توانند گام به گام با روش‌های انجام پیمایشی و میدانی فرآوری به سمت رقابت‌پذیری با کشورهایی همچون  آلمان و اروپا حرکت کنند تا با بهره‌مندی از تکونولوژی، فرصت تجاری‌سازی و توسعه فنی را برای بهبود زنجیره ارزش گیاهان فراهم‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید