Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت گیاهان دارویی فرصتی طلایی در چهارمحال و بختیاری

توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای توسعه و پیشبرد اهداف ملی و منطقه‌ای، امری ضروری است که نیاز است دولت و مسئولان از کشاورزان و سرمایه‌گذاران حمایت لازم را داشته باشند.

توسعه کشت گیاهان دارویی فرصتی طلایی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، استفاده از گیاهان‌ دارویی از گذشته تا کنون‌ مرسوم‌ بوده است و امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن‌ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

زنجیره ارزش گیاهان دارویی به عنوان یکی از زنجیره‌های منتخب برای تغییر اشتغال و معیشت به سمت فعالیت‌های کم‌آب‌بر است.

سه محور اصلی «تامین گیاهان دارویی»، «فرآوری گیاهان دارویی» و « بازاریابی گیاهان دارویی» زنجیره ارزش گیاهان دارویی را شکل می‌دهند. به نظر می‌رسد عدم وجود اطلاعات کافی برای کشت ارقام مختلف  گیاهان دارویی و ابهام در صرفه اقتصادی و بازار محصول  از  دلایل  مغفول ماندن  توسعه کشت گیاهان دارویی است.

کشت گیاهان دارویی، مناسب با مشکل کمبود آب

نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جز مناطقی از شمال و جنوب کشور، بیشتر مناطق کشور دچار معضل کمبود آب هستند، اظهار داشت: اقلیم‌های مختلف کشور، برنامه‌ریزی‌های جامع را در زمینه پرورش انواع گیاهان‌دارویی می‌طلبد.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به وجود منابع آبی در شرق استان و تراکم‌ جمعیت در غرب استان افزود: با وجود کمبود منابع آبی در استان، طی‌ چند دهه گذشته، سیاست‌های غلطی همچون استفاده حداکثری از منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده نکردن از روان آب‌ها که منجر به خروج آب‌های جاری شده است، وضعیت دشت‌های استان‌ را به ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل کرده است.
نماینده مردم بروجن در شورای اسلامی خاطرنشان‌ کرد: گیاهان دارویی برای قسمت‌هایی از استان که دچار مشکل کمبود آب است،  بهترین نوع کشت و از مولفه‌های توسعه استان است.

عضو کمیسیون کشاورزی بر حمایت دولت از توسعه کشت گیاهان دارویی از طریق اعطای تسهیلات و امکانات تاکید کرد و گفت: با‌ حمایت از سرمایه‌گذاران و کشاورزان، می‌توان با برند سازی‌ و بهره‌برداری اقتصادی از گیاهان دارویی، زمینه‌ی بالایی را برای تجارت جهانی فراهم‌کرد.

توسعه سالیانه 300 هکتار کشت گیاهان دارویی

ابراهیم شیرانی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری مستعد و دارای امکانات موثره در کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: از سال 95 وضعیت سند توسعه گیاهان دارویی تدوین شده است و توسعه سالیانه 300 هکتار پیش‌بینی‌ شده است که‌این‌ رقم با افزایش سطح توسعه به هزار و 600 هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون 600 هکتار‌ برای پرورش گل محمدی، 350‌هکتار موسیر ، 240‌ هکتار زعفران و مابقی برای کشت سایر‌ گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به شیوع کرونا و کاهش قیمت خرید گل محمدی، فعالان این عرصه به تولید گل و غنچه خشک‌شده با ارزش افزوده بیشتر و فرصت بیشتر با قیمت بالاتر ترغیب شدند.

شیرانی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی از رسته‌های اولویت‌دار در زمینه دریافت تسهیلات هستند تصریح کرد: سال گذشته در زمینه  توسعه گیاهان دارویی14 میلیارد تومان‌ اختصاص یافت‌که عمدتا به خرید مواد اولیه و نهاده شامل بذر و پیاز مصرف شد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران بر اساس هزینه‌های هر هکتار برای دریافت تسهیلات 12ونیم‌ درصد به  بانک‌های عامل معرفی و با 20 درصد‌‌ آورده شخصی برای کشت گیاهان دارویی اقدام‌ می‌کنند.

تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی با حمایت از ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها

طهمورث فتاحی‌شهمارونداظهار داشت: هم‌اکنون به 10 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در زمینه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی مجوز داده شده است که از این‌تعداد 5 مورد فعال،  3 مورد نیمه فعال و 2مورد غیرفعال هستند.

وی تصریح کرد: ارزش تولید این واحدها در سال،  هزار و 500 تن در زمینه  گیاهان دارویی است که ظرفیت تولید بیشتر از این‌ را دارا و با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از همکاری با دانشگاه آزاد شهرکرد برای فعالیت یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای بسته بندی هایتک خبر داد و گفت: این واحد وضعیت مطلوبی در زمینه صنایع تبدیلی گیاهان‌ دارویی دارد و در آینده‌ای نزدیک صاحب برند خواهد شد.

 فتاحی تاکید کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی واقع در ناحیه سامان 2 نیز در زمینه تولید محصولات هایتک از گیاهان‌دارویی فعال است.

وی اضافه کرد: در جهت تحقق خصوصی سازی هم‌اکنون بهترین سبد بسته‌بندی از طریق واحدهای موجود در استان وجود دارد که به علت نداشتن مواد اولیه 20 روز دیگر تعطیل خواهند شد و همین مسئله روند غیرفعال شدن این کارگاه‌ها را سرعت می‌بخشد.

فتاحی علت کمبود مواد اولیه را خودمصرفی خانوارهای عشایر تحت عنوان خورجین گیاهان دارویی و خانواده‌های روستایی بعنوان چمدان گیاهان دارویی به صورت ارگانیک دانست و تاکید کرد: معرفی ظرفیت کشت گیاهان دارویی برای جذب سرمایه‌گذار در تامین مواد اولیه کارگاه‌های استان ضروری است.

مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر تعدادی واحد فرآوری نیز در شهرستان‌های بروجن، سامان، شهرکرد، بن، کوهرنگ، اردل و لردگان در حال راه‌اندازی هستند.

 فتاحی به نقش شرکت‌های خلاق و شتاب‌دهنده و کارگاهای نوآور برای رسیدن به الگوهای برتر تاکید کرد و تصریح کرد: دولت با حمایت از ایده‌های نو و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تعامل با استارت‌آپ‌ها در راستای تجاری‌سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را تکمیل کند تا به خلق ثروت از دانش دست یابد و گامی اساسی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

به گفته وی کارگاه‌های کوچک و نوآور می‌توانند گام به گام با روش‌های انجام پیمایشی و میدانی فرآوری به سمت رقابت‌پذیری با کشورهایی همچون  آلمان و اروپا حرکت کنند تا با بهره‌مندی از تکونولوژی، فرصت تجاری‌سازی و توسعه فنی را برای بهبود زنجیره ارزش گیاهان فراهم‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید