Iranian Agriculture News Agency

اختصاص سه میلیاردو600میلیون ریال تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی به عشایر چهارمحال و بختیاری

دیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید از قشر مولد عشایر این استان در سال زراعی جاری گفت: با هدف افزایش درآمد و تولید گیاهان دارویی در مناطق ییلاقی عشایر، افزون بر سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بر ای عشایر در نظر گرفته شده است.

اختصاص سه میلیاردو600میلیون ریال تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی به عشایر چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،یحیی حسین‌پور به زیر کشت رفتن ۲۷ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی مناطق عشایری این استان در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: امسال بخشی از این اراضی کشت شده به بار نشسته است.

به گفته وی، در راستای ایجاد اشتغال پایدار در سال " جهش تولید " در بین عشایر استان، برای نخستین بار طرح مطالعاتی، آموزشی و ترویجی کشت گیاهان دارویی در اراضی مستعد پنج شهرستان عشایری استان در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: در این طرح، گیاهان دارویی از جمله آویشن کوهی، زعفران، موسیر و گل‌محمدی به صورت پایلوت کشت شد که با ثمر رسیدن آن، اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوار عشایری به صورت مستقیم برای خانوارهای مشارکت کننده ایجاد می‌شود.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، بهبود وضعیت اقتصادی عشایر را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: تعادل بین دام و مرتع، کاهش تعداد دام عشایر و بهبود وضعیت مراتع عشایری از دیگر اهداف این طرح است.
حسین‌پور تصریح کرد: این طرح با توجه به بررسی انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزشی و منابع طبیعی استان، عملکرد مطلوبی داشته است که  موجب افزایش درآمد خانوارهای عشایری می‌شود.
به گفته وی، این طرح با سرمایه‌گذاری سازمان امور عشایر ایران و همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزشی و منابع طبیعی استان از ۲ سال گذشته آغاز شد و به مدت چهار سال اجرایی می‌شود.
مدیرکل امور عشایر استان، بلایا و حوادث طبیعی مانند خشکسالی، کاهش درآمد عشایر به دلیل هزینه بالای تولید و نبود خرید تضمینی محصولات، فقر مراتع و کاهش علوفه تولیدی را از جمله چالش‌های پیش‌روی عشایر ذکر کرد.

به گزارش ایانا، عشایر در ۸۵ درصد از گستره جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارند و شهرستان‌های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.

چهارمحال و بختیاری با داشتن  بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایر نشین کشور بعد از استان فارس است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید