Iranian Agriculture News Agency

در تغییرکاربری های غیرمجاز:

مردم برای مقابله با سوداگران کمک کنند

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور گفت :جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به مقابله با این حجم از تخلف نیست و استفاده از ظرفیت و توان مردم در این حوزه ضروری است.

مردم برای مقابله با سوداگران کمک کنند

صفدر نیازی عصر امروز در جمع خبرنگاران در مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در خصوص جلوگیری خرده مالکی و خرد شدن زمین‌های کشاورزی گفت: میزان سرانه اراضی کشاورزی کشور در ۵۰ سال گذشته از ۵ هزار و 300 متر به یک‌هزار و۸۷۰ متر رسیده است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه یکی از بزرگترین وظایف جهاد کشاورزی امنیت غذایی است و این مسئله حادث نمی‌شود مگر آنکه اراضی کشاورزی حفظ شوند، افزود: حفظ اراضی به دو روش جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز و جلوگیری از خرد شدن اراضی در راستای یکپارچه‌سازی اراضی و یکجاسازی زراعی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در بحث تغییر کاربری اراضی ما موظف به حفظ اراضی هستیم که متاسفانه در سال‌های اخیر به واسطه سوداگری در زمین که بیشتر در شهر‌های شمالی کشور بوده هجوم بسیار زیادی به اراضی کشاورزی شده و تغییر کاربری‌های بی رویه‌ای صورت گرفته است.

استفاده از توان مردم برای مقابله با تغییر کاربری‌ها

نیازی ادامه داد: جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به انجام این حجم از کار نیست و ضرورت دارد از توان مردم استفاده کنیم به گونه‌ای که اگر محدوده طرح هادی روستایی مشخص باشد چه برای ما چه برای مردم، مردم خود نگهبانان اراصی خواهند بود، این عدم شفافیت به تغییر کاربری غیرمجاز کمک‌ می‌کند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با اشاره به مقدار تغییر کاربری‌های شناسایی شده توضیح داد: آن ‌چیزی که ما در کشور شناسایی کردیم در ۱۰ سال گذشته ۱۹۸ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز داشته‌ایم و نزدیک به ۸۰ هزار از این پرونده‌ها در محاکم قضایی تشکیل شده که بیش از ۵۰ هزار رای به نفع ما صادر شده است.

وی عنوان کرد: 40 هزار رأی که شامل شهرکرد هم می‌شود اجرا شده و نحوه اجرای احکام مانده است که چگونه صورت بگیرد، تامین منابع شود و اگر حکم قضایی مبنی بر تخریب است در راستای حفط اراضی صورت بگیرد‌.

نیازی با اشاره به مشوق‌های موجود برای جلوگیری از خرده مالکی گفت: یک زمانی قانون وزارت کشاورزی این بود که ۸۵ درصد هزینه‌های‌ آبیاری تحت فشار را پرداخت ‌می‌کرد ولی الان محدودیت اعتبار وجود دارد و به ۴۰ درصد رسیده و پرداخت می‌شود قانون می‌گوید که ما اگر اراضی خود را به حد نصاب رساندیم می‌توانیم تا صد در صد هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد این یکپارچگی زراعی را انجام دهد تسهیلات به کشاورز برای انجام این کار پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید