Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی گزینه مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاوم است

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مستقل‌شدن از درآمدهای نفتی و برای تحقق یک اقتصاد مقاوم، گزینه‌هایی همچون کشاورزی که سازگار با اقلیم‌کشور و دارای ظرفیت اشتغال بالا است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

کشاورزی گزینه مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاوم است

حجت الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شهرکردبا اشاره به اینکه کشاورزی برای ایران و استان یک‌ مزیت بسیار بزرگ است، اظهار کرد: برای مستقل‌شدن از درآمدهای نفتی و برای تحقق یک اقتصاد مقاوم، گزینه‌هایی همچون کشاورزی که سازگار با اقلیم‌کشور و دارای ظرفیت اشتغال بالا است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی بدون آب معنا ندارد، تصریح کرد: علیرغم اینکه چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین منابع آب است اما با بزرگترین چالش در بحث آب نیز مواجه است.

نماینده مردم‌ بروجن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت 15 ساله در دفاع ازحقوق آبی استان و اشراف بر حقوق مردم و با درنظر گرفتن آب به عنوان بزرگترین مزیت استان، کمیسیون آب، کشاوزی و منابع طبیعی را برگزیدم.

جعفری با اعتقاد بر اینکه امنیت در حوزه اقتصادی با سرمایه‌گذاری در حوزه بخش کشاورزی حاصل می‌شود گفت: فعالیت‌های انجام نشده و معطل‌مانده با جدیت توسط کمیسیون کشاورزی پیگیری و عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه با گره خوردن امنیت غذای کشور با کشاورزی، بازنگری در الگوی کشت و نوع کشت ضروری است، خاطرنشان کرد: توجه به منابع طبیعی و آبخیزداری، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و بهره‌مندی از توان بالقوه شیلات، از ظرفیت‌های کشور برای تامین امنیت اقتصادی و حفظ استقلال کشور است.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: طرح‌های مطرح در کمیسیون کشاورزی‌ در جهت حفظ استقلال اقتصادی، تامین امنیت غذایی و پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد و به صحن علنی مجلس راه یابد.

وی تصریح کرد: طرح‌های انتقال آب در وزارت نیرو باید با در نظر گرفتن حاکمیت قانون و عدالت اجرایی شود و از اجرای طرح‌های آسیب‌زا برای محیط زیست و تخریب‌کننده زیست‌بوم‌ و از بین‌برنده جنگل‌ها جلوگیری می‌شود.

جعفری منابع جنگلی موجود در زاگرس شمالی، مرکزی و جنوبی  را شش‌های تنفسی ایران دانست و گفت: جلوگیری از تغییر در عرصه‌های جنگلی، احیای‌دشت‌ها و حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و کاهش تعرض به محیط زیست جزو اولویت‌های این کمیسیون است.

وی بومی بودن کشاورزی در میان مردم استان و اقلیم‌ مناسب استان و ظرفیت بالای عرصه‌های منابع طبیعی و منابع آبی نسبت به سایر استان‌ها را از راهکارهای اساسی تحقق درصد بالای اشتغال‌زایی و توسعه و پیشرفت و تحول استان دانست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر اولویت‌بندی مشکلات این حوزه تاکید کرد و افزود: استان علیرغم قابلیت‌های فراوان، کمترین رشد گلخانه‌ای را در میان استان‌ها داشته است که با وجود خشکسالی ، این مهم به عنوان اولویت اول با توجه به کشت دایمی و سودآور بودن آن باید مورد‌ توجه ویژه قرار بگیرد.

جعفری اولویت دوم در استان را مهار کردن آب‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی استان دانست و گفت: اولویت سوم در حوزه کشاورزی در استان احیای دشت‌ها و منابع طبیعی خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید