Iranian Agriculture News Agency

کارآفرینی با رایحه گل‌محمدی در ‌چهارمحال و بختیاری

جوانان چهارمحال و بختیاری در سال موسوم به جهش تولید یک بار دیگر دست به تولید زده و گلاب را که خواهان زیادی در ایران و دنیا دارد را تولید می‌کنند.

کارآفرینی با رایحه گل‌محمدی در ‌چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، گل محمدی یکی از گیاهانی است که در کشاورزی برخی مناطق ایران مورد توجه قرار گرفته است. محصول عمده این گل خوش‌بو و خوش عطر، عموما گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.  

گفتنی است مصرف گلاب بیشتر در ایران و کشورهای هم‌جوار رایج است و اسانس این محصول به‌طور گسترده در کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا مصرف می‌شود. همچنین بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب دنیا در ایران برپا هستند.

این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد و مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم‌های خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد است. چهارمحال و بختیاری یکی از این مناطقی است که برخی از مردم استان به کشت گل محمدی توجه می‌کنند. این بار عطر گل و گلاب را نه از کاشان و قمصر که از دشت‌های بام ایران استشمام می‌کنیم.  

چند سالی است که به کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری، توجه ویژه‌ای شده است به گونه‌ای که حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت این گل خوش‌بو اختصاص دارد. مقاومت بالای این گل نسبت به کم‌آبی، نیاز کشورهای مختلف به محصولات این گل، هزینه پایین کشت و همچنین برداشت آسان آن از جمله دلایلی است که می‌توان بخاطر آن، به کشت بیشتر این محصول رو آورد و جهش تولید را رقم زد.  

در میان افراد مختلف که به کشت این محصول کشاورزی مشغول هستند، جوانانی هستند که که دستشان را به زانوی خود گرفته و به سوی روزنه‌های امید در حرکت‌هستند تا باز هم یک پله از پله‌های اشتغال را به سوی کارآفرینی و جهش تولید طی کنند. این جوانان، گلاب سنتی تولید کرده و قصد گسترش آن را دارند.  

به سراغ تولیدکننده سنتی گلاب رفتیم، محل کار در دشت‌های مصفای شهرکرد است و گلاب‌گیری در حال اجراست. محمد قلی‌پور مجری این طرح از پستی و بلندی راه تولید می‌گوید.  

قلی‌پور اظهار کرد: تاکنون از هیچ تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ایم و با سرمایه اندکی که داشتیم، توانستیم این کار را شروع کنیم.  

وی ادامه داد: با توجه به تجربه کمی که خودم در کشاورزی و باغداری داشتم و همکاری جهاد کشاورزی از اواخر سال ۹۸، اقدامات اولیه و مراحل اداری کار را انجام دادیم و در ابتدای سال ۹۹ تولید گل داشتیم.  

قلی پور عنوان کرد: بسیاری از مراحل تولید گل خشک و بسته‌بندی به صورت سنتی انجام می‌شود، این واحد گلاب‌گیری سنتی است و گلاب تازه را با طی مسافتی اندک به دست مصرف‌کنندگان هم‌استانی می‌رسانیم.  

وی خاطرنشان کرد: تولید گلاب در مرحله اول برای متقاضیان استانی و کشوری و در مرحله بعد برای صادرات انجام می‌شود که هنوز در ابتدای کار بوده و در حال طی مراحل لازم برای صادرات خارجی و ارزآوری هستیم.  

قلی پور اضافه کرد: گل محمدی یک گل بومی چهارمحال و بختیاری است که به دلیل بی‌آفت بودن، ۱۰۰ برگ بودن و رنگ و بوی خوش، کیفیت بسیار بالایی دارد.  

گلاب‌گیری می‌تواند در اقتصاد و ارزآوری استان تاثیر فراوانی داشته باشد

طهمورث فتاحی، مدیر صنایع‌تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: صنایع تکمیلی و تبدیلی، یکی از ضروریات استان به ویژه در بخش کشاورزی است و گلاب‌گیری نیز که یکی از صنایع تبدیلی و تکمیلی محسوب می‌شود، می‌تواند در اقتصاد و ارزآوری استان تاثیر فراوانی داشته باشد.  

وی افزود: محصولاتی که به صورت خام به سایر استان‌ها ارسال می‌شوند با صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای ارزش افزوده شده و ضمن کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، به اشتغال و معیشت مردم کمک و زنجیره تولید را تکمیل می‌کند.  

مدیر صنایع‌تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی استان عنوان کرد: ۲ واحد گلاب گیری در دانشگاه آزاد شهرکرد و شهرستان سامان با تکنولوژی بالا در استان فعال هستند و تاکنون درمجموع ۵ واحد گلاب‌گیری صنعتی و نیمه سنتی در استان وجود دارد که تولید اسانس، گیاهان و عرقیات دارویی انجام می‌دهند.  

وی مطرح کرد: قبلا گل و گیاهان دارویی برای فرآوری به استان‌های اصفهان و تهران صادر می‌شد، اما با راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تکمیلی در استان، امکان تبدیل و تکمیل زنجیره تولید بیش از پیش فراهم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید