Iranian Agriculture News Agency

ضرورت ایجاد استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی

اجرای فعالیت‌های استارتا‌پی در زمینه تسهیل و بهبود فعالیت‌های مدیریتی حوزه کشاورزی طراحی و اجرا می‌توانند سهم بسزایی در رفع چالش‌های اساسی حوزه کشاورزی داشته باشند.

ضرورت ایجاد استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،در سال‌های اخیر با توسعه و افزایش تعداد شرکت‌های نوپا در کشور،زمینه ایجاد اشتغال و ظهور و بروز ایده‌های نوآورانه جوانان و فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی نیز فراهم شده است و راه‌اندازی استارتاپ‌های متنوع و متفاوت از آنچه تاکنون وجود داشته، ضروری است، چرا که درحال حاضر بخش عمده‌ای از ایده‌ها روی فعالیت‌های خدماتی مانند فروش، حمل‌ونقل و مواردی از این‌دست متمرکز شده است، درحالی که نیاز است تا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، حوزه‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته را نیز مدنظر قرار دهند.

به اعتقاد کارشناسان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی ، تولیدات این بخش آسیب‌پذیری بالایی در شرایط آب‌ و هوایی نامساعد دارند و این درحالی است که ایران با محدودیت منابع و زمین برای تامین نیاز غذایی جمعیت رو‌به‌رشد مواجه است و از طرفی فعالیت‌های گسترده کشاورزی و دامداری اثرات مخربی به محیط ‌زیست نیز وارد کرده است. مشخص شده است که عدم‌اطلاع یا وجود اطلاعات ناقص از وضعیت و نیازهای هر محصول نیز هر ساله موجب از دست رفتن حجم زیادی از محصولات کشاورزی و دامی و درنتیجه کاهش بهره‌وری در این بخش می‌‌شود.

گستردگی و تنوع روز افزون محصولات غذایی در جهان از یک ‌سو و ظهور بیماری‌های گوناگون و نو ظهور که به‌واسطه تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود از سوی دیگر، حساسیت مردم را برای استفاده از محصولات غذایی باکیفیت، تازه و ارگانیک بیشتر کرده است ، لذا تولیدات بخش کشاورزی باید همگام با علائق و سلایق جوامع تولید و روانه بازار شود.

فارغ از موارد ذکرشده،بسیاری از دامداران و کشاورزان خرد و تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی و دامی با مشکلاتی از جمله گران بودن بسیاری از تجهیزات نوین کشاورزی و عدم به‌صرفه‌ بودن تهیه این تجهیزات، وجود واسطه‌‌ها و دلالان متعدد و درنتیجه عدم‌دسترسی مستقیم کشاورزان به بازار و مصرف‌کنندگان نهایی نیز مواجه هستند. مشکلاتی که عمده کشورهای توسعه‌یافته توانسته‌‌اند به کمک فناوری‌های مدرن و استفاده از استارتاپ‌های متنوع از سد آن عبور کنند.

ضرورت ایجاد استارت آپ ها در بخش کشاورزی

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری در تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :زنجیره فعالیت استارتاپ‌های حوزه کشاورزی در چهار گروه خریدوفروش آنلاین، روش‌های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق، تسهیل بهبود فعالیت‌های مدیریتی و درنهایت ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل‌دهی شبکه‌های تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود.

یاسر رحیمیان افزود :کشورهای توسعه‌یافته طی دهه‌های اخیر استارتاپ‌های متعددی را با فناوری‌های گوناگون طراحی و اجرا کرده‌‌اند که هرکدام از آنها قابلیت پوشش یکی از این گروه‌های چهارگانه را داردو امروزه در حوزه خرید  و فروش آنلاین محصولات کشاورزی، استارتاپ‌های فروش مستقیم محصولات یا استارتاپ‌های تامین بذر و اقلام مصرفی و تجهیزات کشاورزی طراحی شده است.

وی ادامه داد: در گروه روش‌های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق، فناوری‌های استارتاپی مانند کشت سلولی و محصولات آزمایشگاهی، تصویربرداری هوایی، سیستم آبیاری و کوددهی هوشمند تعریف و طراحی شده است.

رحیمیان تصریح کرد: برای ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل‌دهی شبکه‌‌های تخصصی، استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌سازی راهکار استارتاپی مناسبی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از طراحی پلتفرم‌ مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های کشاورزی یا پلتفرم های ارائه‌دهنده اطلاعات و خدمات پشتیبان شاخه‌ای از استارتاپ‌های قابل استفاده در حوزه کشاورزی برای تسهیل و بهبود فعالیت‌های مدیریتی این بخش قابل تعریف است.

طبقه بندی زنجیره فعالیت های استارتاپ در حوزه کشاورزی

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری در تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی با اشاره به طبقه بندی استارتاپ ها در حوزه کشاورزی افزود :زنجیره فعالیت استارتاپ‌های حوزه کشاورزی در چهار گروه طبقه‌بندی می‌شود  اولین زنجیره این بخش، خریدوفروش آنلاین است که درصورت طراحی درست و اجرای صحیح، سه چالش مهم بخش کشاورزی از قبیل کاهش دست دلال ها و واسطه ها ، کاهش هزینه های تولید و سهولت فروش و همچنین خرید با اطمینان را  مهیا می‌کند.

یاسر رحیمیان افزود: زنجیره دوم در حوزه فعالیت استارتاپ‌‌های بخش کشاورزی را روش‌های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق تشکیل می‌دهد که دستاوردهای مفیدی برای بخش کشاورزی به همراه دارد که مهم‌ترین آنها جلوگیری از هدررفت منابع آبی، خاکی، کودها و آفت‌کش‌ها  بوده و جایگزین مناسبی در زمان نبود نیروی کار ماهر می باشد و موجب قطع وابستگی کشاورزان به نیروی کار ماهر می‌شود.

وی گفت:زنجیره سوم از فعالیت‌های استارتا‌پی مهم در بخش کشاورزی، فعالیت هاییی را شامل می‌شود که در زمینه تسهیل و بهبود فعالیت‌های مدیریتی حوزه کشاورزی طراحی و اجرا شده است که می‌توانند سهم بسزایی در رفع چالش‌های اساسی حوزه کشاورزی داشته باشند. در این زمینه راه‌اندازی سیستم‌های ثبت خودکار وضعیت محصولات و نمایش این اطلاعات به صورت لحظه‌ای و آنلاین در قالب یک داشبورد مدیریتی یا طراحی پلتفرم‌های آنلاین برای جست‌وجو، مقایسه و استخدام موقت کارگران فصلی نیز می‌تواند در زنجیره فعالیت استارتاپ‌ها موفقیت‌های چشمگیری را حاصل کند.

رحیمیان اضافه کرد :آخرین زنجیره از دسته فعالیت‌های استارتاپی ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل‌دهی شبکه‌های تخصصی  می باشد. برای مثال ترویج ، آموزش و تامین تجهیزات مورد نیاز کشت محصولات کشاورزی در منزل یا محل مصرف، پلتفرم‌های تحت شبکه، آموزش مهارت‌های کشاورزی و دامداری و برگزاری دوره‌های آموزشی، ترویجی کشاورزان به صورت آنلاین و آفلاین ازجمله راهکارهایی است که قابلیت اجرای آن توسط استارتاپ‌های مختلف وجود دارد.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری در تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی تصریح کرد :از آنجایی که در دنیای امروز تکنولوژِی بلاکچین به سرعت در حال پیشرفت است و دیجیتالی کردن روندها، ارائه‌ منبع واحدی از اطلاعات برای یک مزرعه، نگهداری داده و استفاده از چندین سیستم برای ثبت اطلاعات را به حداقل می‌رساند و می‌تواند منجر به صرفه جویی زمان و انرژی در زنجیره ارزش صنعت کشاورزی شود، لذا یکی از ظرفیت های عالی و ویژه برای فعالان بخش کشاورزی حمایت وزارت جهاد کشاورزی از استارتاپ ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید