Iranian Agriculture News Agency

نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه کشاورزی و دامپروری

امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش میتواند به طور مستقیم، امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید کند. همه این موارد می تواند ایده راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی باشد

نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه کشاورزی و دامپروری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، بی تردید با ادامه روند افزایش جمعیت و نیاز مبرم به فرآورده های کشاورزی در آینده نزدیک باید نیاز غذایی این جمعیت از زمین و بخش کشاورزی تامین شود از این رو ضروری است کشاورزی دانش بنیان که متکی به فناوری روز دنیا است توسعه یابد از طرفی با بحران غذایی  موجود در دنیا و در ایران با تغییر الگوی کشت و کشت محصولاتی با درآمد بیشتر و کم آب‌ بر و بکارگیری دانش نوین و راهبردهای موثر شرکت های دانش بنیان می توان از این چالش بزرگ خارج و آینده ای بهتر برای بخش کشاورزی ایران متصور شد.

ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه کشاورزی دارای تاریخ طولانی داشته و از نظر اقلیمی مستعد فعالیت های کشاورزی و دامپروری بوده است و وجود اراضی مستعد کشاورزی، اقلیم های متنوع آب و هوایی، برخورداری از نیروی انسانی مجرب در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و نیاز سالانه بالا فرآورده های زراعی، باغی و دامی در کشور برای تولید این محصولات با اهمیت از جمله دلایل پیشرفت و درآمد زایی این حوزه  است.

بخش کشاورزی در روند رشد توسعه اقتصادی کشور نقش های متعددی بر عهده دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به تامین مواد خام اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، مصرف تولیدات سایر بخشهای صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد.

مسیر توسعه بخش کشاورزی کشور بر ریل دانش بنیانی

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: دردهه های اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته مسیر توسعه بخش کشاورزی کشور بر ریل دانش بنیانی قرار گرفته و با استفاده از تحقیقات علمی بویژه پیشرفت های دانش هسته ای درحوزه کشاورزی، آبیاری نوین، کشت گلخانه ای، مکانیزاسیون میزان و کیفیت محصولات در واحد سطح ارتقا و هزینه ها و مصرف منابع کاهش یابد.

یاسر رحیمیان افزود: توجه دولت به استفاده از دانش در کشاورزی در تولید برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم سبب خودکفایی و جلوگیری از واردکننده تولیدات کشاورزی و تبدیل ایران به صادر کننده  محصولات کشاورزی شده است.

وی ادامه داد :علاوه بر این، سلامت و امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش میتواند به طور مستقیم، امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید کند. همه این موارد می تواند ایده راه اندازی یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی باشد. فعالیتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی می تواند بسیار سودآور و پربازده باشند.

رفع مشکلات شرکت های دانش‌بنیان می تواند زمینه ورود فناوری های جدید را در بخش کشاورزی فراهم کند.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی گفت :بخش کشاورزی سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد در اشتغال‌زایی مردم ایران داشته و نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، دستیابی به امنیت غذایی، کسب درآمدهای ارزی و استقلال سیاسی و اقتصادی از عمده‌ترین ضرورت‌های توجه به بخش کشاورزی است و توسعه کشاورزی بدون نگرش پایداری به آن موجب بروز مسائل و مشکلاتی شده است که مصرف بی رویه مواد شیمیایی و تخریب محیط زیست از عمده‌ترین آن‌هاست.

وی اضافه کرد :کشاورزی پایدار نوعی از کشاورزی است که کیفیت زندگی نسل‌های فعلی و آینده را از طریق حفظ و بهبود فرآیندهای اکولوژیکی که زندگی به آن وابسته است را بهبود می‌بخشد یکی از اهداف اساسی توسعه کشاورزی پایدار، ایجاد درآمد و اشتغال در نواحی روستایی در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر روستاییان است که باید موردتوجه قرار گیرد

رحیمیان افزود:رفع مشکلات شرکت های دانش‌بنیان می تواند زمینه ورود فناوری های جدید را در بخش کشاورزی فراهم کند. ولی هم اکنون شرکت های دانش‌بنیان بخش کشاورزی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند. به طوری که تعدادی از این شرکت ها ورشکسته شده و یا در شرف ورشکستگی قرار دارند.

وی تصریح کرد :با توجه به نقش مهم شرکت های دانش بنیان در پیشرفت علمی و فعالیت های تجاری کشور در بخش کشاورزی و دامپروری راهکار هایی نظیر تسهیل در اعطای وام های کم بهره و نظام مند در بخش کشاورزی و دامپروری، تدوین سیاست های حمایتی و تشویقی توسط دولت، گذراندن آموز های لازم برای موسسات و علاقه مندان تاسیس شرکت های دانش بنیان به منظور مدیریت بازاریابی  می تواند نقش مهم و بسزایی را در رشد و شکوفایی شرکت های مذکور ایفا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید