Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح مدیریت چرای دام در ۲۴۵ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از آغاز اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۴۵ هزار هکتار از مراتع این استان خبر داد.

آغاز طرح مدیریت چرای دام در ۲۴۵ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،،فرامرز مردانی در نشست ارائه گزارش عملکرد اجرای طرح مدیریت چِرا در استان افزود: در سال گذشته طرح مدیریت چِرای دام در مراتع استان در سطح ۲۲۵ هزار هکتار با ۱۲۱ سامانه عرفی اجرا شد.

به گفته وی، در این طرح با متخلفان ورود پیش از موعد و چرای زودرس دام در مراتع به صورت قانونی برخورد می‌شود.

وی، با بیان اینکه امسال تمام مراتع استان با سطحی معادل یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه قُرق است،اظهار داشت:در سال گذشته ۵۰۰ پرونده تخلف در استان تشکیل شد، که بر اساس کمیسیون بند ۱۰ از این تعداد ۱۴۰ پروانه چرا دام در مراتع استان باطل شد.

به گفته وی، در سال ۹۷ نیز  ۱۷۰ فقره پروانه چرای دام به علت تخلفات صورت گرفته از سوی بهره‌برداران و مرتعداران، باطل شد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره پروانه چرا در استان صادر شده است که ۸۰ درصد این پرونده‌ها مختص عشایر و تنها ۲۰ درصد مربوط به دامداران و مرتعداران است.

مردانی به اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری و کاهش حریق در مراتع استان اشاره کرد و گفت: برگزاری مانور اطفای حریق، کارگاه‌های آموزشی، تشکیل گروهای امدادی، افزایش آموزش بهره‌برداران و بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد از جمله اقدامات برای کاهش حریق در سال جاری است.

قابل ذکر است: یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع است که این مراتع دارای حساسیت خاص هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید