Iranian Agriculture News Agency

در راستای اجرای طرح زراعت چوب؛

توزیع 150 هزار نهال کبوده در چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک هزار و 700 هکتار از اراضی استان به طرح زراعت چوب اختصاص دارد، گفت: در سال گذشته 150 هزار نهال کبوده به منظور اجرای این طرح بین مجریان توزیع شد.

توزیع 150 هزار نهال کبوده در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رئیس اداره جنگل‌داری و جنگلکاری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری،با بیان اینکه در راستای حمایت از عرصه‌های جنگلی و طرح تنفس و محدودیت بهره‌برداری از جنگل‌ها در منطقه شمال، طرح زراعت چوب در کشور  اهمیت بیشتر یافته و با جدیت اجرا می‌شود، افزود: توسعه اراضی جهت کشت گونه‌های صنوبر به‌خصوص کبوده و تبریزی در استان‌ها برای تولید چوب مورد نیاز صنایع سلولوزی، کارخانه‌های تولید کاغذ و نئوپان و ... برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کاهش نزولات آسمانی و نیاز زراعت چوب به آب، مشکلات مالی زارعان و عدم اعطای تسهیلات به مجریان از جمله چالش‌های این طرح است، اضافه کرد: کشت و توسعه زراعت چوب، برنامه‌ای میان‌مدت است و مجریان در این حوزه باید هشت تا 10 سال صبر کنند تا مزرعه چوب آن‌ها به ثمر برسد از این‌رو کشاورزان به طرح‌های زراعت یک‌ساله مانند کشت ذرت، چغندرقند و یونجه روی می‌آورند.

وی با اشاره به اهمیت گسترش زراعت چوب مورد نیاز تولید کاغذ، صنایع سلولزی و ... گفت: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

امینی افزود: سال گذشته با جهش قیمت چوب به 2 تا 3 برابر قیمت کشاورزان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند به طوری که متقاضیان کشت چوب در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده زارعان از ارقام پرمحصول و رعایت اصول کاشت می‌توان گفت طرح زراعت چوب از آینده خوبی برخوردار باشد، توضیح داد: یک مزرعه چوب 8 تا 10 سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد و آماده فروش شود بنابراین زارعان می‌توانند در کنار تولید کشت چوب،در قالب کشت تلفیقی تولید و فروش قلمه را نیز داشته باشند.

رئیس اداره جنگل‌داری منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بهترین بازه زمانی کاشت قلمه‌ها قبل از بیدارشدن درخت از اواخر بهمن‌ماه تا پایان اسفندماه است، گفت: بیشترین میزان کشت چوب با 700 هکتار در شهرستان فارسان قرار دارد و کیار، کوهرنگ و شهرکرد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود، افزود: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید