Iranian Agriculture News Agency

ایجاد 11 ذخیره‌گاه‌ جنگلی در چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۹ ذخیره‌گاه جنگلی در استان وجود دارد، گفت: باتوجه به اهمیت توسعه ذخیره‌گاه‌ها ۱۱ ذخیرگاه‌ جنگلی در چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌شود.

ایجاد 11 ذخیره‌گاه‌ جنگلی در چهارمحال و  بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی‌حسین امینی با بیان اینکه مساحت جنگل‌های چهارمحال و بختیاری حدود ۳۱۱ هزار هکتار است، اظهار کرد: گونه قالب جنگل‌های استان بلوط ایرانی است، بنه، زبان گنجشک، ارژن، زالزالک، گلابی وحشی و اُرس از دیگر گونه‌ه‌های جنگلی در جنگل‌های استان است.

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۹ ذخیرگاه جنگلی نیز به مساحت یک‌هزار و ۴۳۸ هکتار در استان در مناطق بازفت، چارطاق، کیار، لردگان، فارسان، اردل، کیار، چلیچه، وانان، ارجنک، وانان و شمس‌آباد وجود دارد.

وی اضافه کرد: گونه‌هایی که در این ذخیره‌گاه‌ها نگه‌داری می‌شود شامل سرو کوهی، زبان گنجشک، مورد و ... است، برای توسعه ذخیره‌گاه‌های چهارمحال و بختیاری از بذر گونه‌های همان منطقه استفاده می‌شود، همچنین برای حفاظت از این مناطق از قرق‌بان‌ها و نیروهای حفاظتی نیز استفاده می‌شود.

امینی با بیان اینکه جنگل‌کاری از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، افزود: در مناطقی که پوشش جنگلی و مرتعی وجود دارد نفوذپذیری آب به داخل زمین ۴۰ برابر  است، همین مسئله موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: باتوجه به اهمیت توسعه ذخیره‌گاه‌ها، ۱۱ ذخیره‌گاه در سال ۹۹ به تعداد  ذخیره‌گاه‌های استان افزوده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۶۳ گونه درختی و درختچه‌ای مختص ناحیه زاگرس در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: همچنین یک‌هزار و ۳۵۰ گونه مرتعی نیز در مراتع استان وجود دارد.

امینی با بیان اینکه سهم سرانه جنگل‌ها در چهارمحال و بختیاری به ازای هر نفر ۰.۴ هکتار است، خاطرنشان کرد: این عدد در  کشور ۰.۲ هکتار و در جهان ۰.۸ هکتار به ازای هر نفر است.

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: شخم زیراشکوب جنگل، قطع درختان، قاچاق چوب و ذغال، آتش‌سوزی و چرای بی‌رویه دام از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید