Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری:

کشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری در 3 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سال 94 تاکنون 3 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی استان زیرکشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری اقتصادی رفته است، گفت: 18 هزار خانوار مرتع‌دار در اجرای این طرح مشارکت دارد.

 کشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری در 3 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از رویکردهای این نهاد از سال 94 به بعد مشارکت، حفظ و احیای منابع‌طبیعی است، ادامه داد:  استان ما یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع دارد و برای این اقدام نیاز بود عرصه‌های منابع‌طبیعی اقتصادی شود تا زمینه مشارکت مردم فراهم شود.

حفظ و احیای منابع طبیعی با مشارکت مردم محلی

وی با اشاره به اینکه باید برای مردم ایجاد انگیزه می‌شد یعنی هم جوامع محلی سود ببرند هم اهداف منابع‌طبیعی از جمله حفظ و توسعه پوشش گیاهی، ذخیره نزولات آسمانی و حفظ خاک محقق شود، افزود: از این رو عرصه‌های منابع‌طبیعی را در اختیار مرتع‌داران و جوامع محلی قرار دادیم.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه به جای تخریب غیرقانونی، شخم‌زدن و زراعت دیم گیاهان دارویی و جنگلی مثمر از جمله بادام دیم، انجیر، سنجد و سماق کشت بکنند، اضافه کرد: با این رویکرد هم معیشت مردم گذرانده می‌شود و هم این گونه‌های گیاهی برای منابع‌طبیعی حفظ و احیا می‌شود.

86 درصد مساحت استان در اختیار اداره کل منابع طبیعی است

وی با بیان اینکه خوشبختانه این طرح با اقبال عمومی جوامع محلی روبه‌رو و بستر کار برای اقدامات آن‌ها فراهم شد، عنوان کرد: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری یکی از ادارات مهم و کلیدی در راستای اجرای سیاست‌های شعار سال با نام جهش تولید است چرا که 86 درصد مساحت استان در اختیار این نهاد قرار دارد.

کوتاه شدن دست دلالان از غنچه کلوس

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گونه‌های گیاهی مانند موسیر، کلوس، بادام وحشی، انجیر و بنه با اقلیم استان سازگار است و با توجه به کمبود چالش‌ها و فروکش‌ کردن سطح آب‌های زیرزمینی نیاز به آبیاری ندارد، گفت: همین مشارکت مردم در روستای سرآقاسید باعث شده است فروش غنچه کلوس به دلالان از بین برود و جوامع محلی مستقیما تولید را در دست بگیرند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پرورش کلوس در اختیار جوامع محلی است از این رو قیمت آن افزایش چشمگیری داشته است و از کیلویی 30 هزار تومان به 400 هزار تومان رسیده است، افزود: چون قاچاق کم و تقاضا زیاد و عرضه محدود شده است.

مشوق‌های مالی برای جلب رضایت مردم در مرتع‌داری

محمدی‌مقدم با بیان اینکه ما با جوامع محلی قرارداد بستیم تا بذر کلوس را از آن‌ها خریداری کنیم و همین سبب حفاظت مردم از این گونه گیاهی شده است، اظهار داشت: ما سال گذشته بذر کلوس را از اهالی منطقه کیلویی 75 هزار تومان خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه همین مشوق‌های مالی سبب شده است که مردم به پای کار بیایند اما برای ادامه این طرح نیاز است که زنجیره تولید شکل بگیرد، گفت: دستگاه‌هایی مانند جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید ورود کنند و از خام‌خوری و خام‌فروشی جلوگیری شود.

لزوم استفاده بیشتر و بهتر از منابع طبیعی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای منابع‌طبیعی این است که مرتع تنها برای تولید علوفه استفاده نشود بلکه پرورش گیاهان دارویی و طبیعت‌گردی نیز به ان اضافه شود.

وی با بیان اینکه جوامع محلی و بهره‌برداران برای شرکت در این طرح باید به ادارت منابع‌طبیعی شهرستان خود مراجعه کنند، اضافه کرد: طرح مرتع‌داری آن‌ها اصلاح و پرورش گیاهان دارویی به آن اضافه می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید