Iranian Agriculture News Agency

ضرورت آموزش دامداران در بحث کیفیت شیر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت :بحث آموزش دامداران و نگهداری جیره غذایی در شرایط استاندارد تنها راه جلوگیری از ورود آفلاتوکسین به شیر خام است.

ضرورت آموزش دامداران در بحث کیفیت شیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت : رصد و پایش شیر از مرحله تولید تا ایستگاه‌های جمع‌آوری شیرخام بر عهده سازمان دامپزشکی است.

حسین صالحی ،به حضور دکتر دامپزشک به عنوان مسئول فنی برای نمونه‌گیری از شیر در مراکز جمع‌آوری شیر اشاره و بیان کرد: هنگام تحویل شیر در ایستگاه جمع‌آوری، چنانچه شیر کیفیت لازم را نداشته باشد، تحویل گرفته نمی‌شود.

وی تعیین حد استاندارد میزان آفلاتوکسین شیر را از وظایف سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی عنوان و خاطر نشان کرد: وقتی دام، خوراک کپک‌زده مصرف کند مقداری از آن داخل شیر ترشح و باعث ایجاد آفلاتوکسین می‌شود، بحث آموزش دامداران و نگهداری جیره غذایی در شرایط استاندارد تنها راه جلوگیری از ورود آفلاتوکسین به شیر خام است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به استقبال دامداران از برگزاری کلاس‌های آموزشی در بحث دام نظیر رعایت اصول فنی در دامداری‌ها و اهمیت جیره غذایی در شیردهی گاو، بیان کرد: ۱۶۰ کارشناس در ۲۹ مرکز خدمات در شهرستان‌های ۱۰ گانه استان تحت عنوان نظام نوین ترویج نیازهای دامداران و کشاورزان را رصد و براساس اعلام آنها، دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران برگزار می‌شود.

سیروس بیک‌بکان، با بیان اینکه سال گذشته از مجموع ۱۴ هزار نفر آموزش مهارتی ۲۵ درصد آن مخصوص دامداران بوده است، خاطر نشان کرد: با برگزاری یک دوره آموزشی، نمی‌توان به اهداف پیش‌بینی شده رسید و با توجه به پیشرفت روزانه علم، اطلاع‌رسانی نیز باید دائم انجام شود تا بتوان کیفیت محصول تولیدی را افزایش داد.

بیک‌بکان، کمبود اعتبارات آموزشی را یک مشکل عمده برشمرد و گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیون ریال در بحث آموزش به صورت اسناد خزانه دو ساله به استان اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی نیز در قالب بروشور، سامانه دانش و ترویج و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز در راستای افزایش اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامداری انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید