Iranian Agriculture News Agency

ذخیره‌سازی 100 میلیون مترمکعب روان آب در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از ذخیره‌سازی ۱۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب به واسطه سدهای خاکی کوتاه تورکینست و پخش سیلاب استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: این میزان آب ذخیره و به سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده است.

ذخیره‌سازی 100 میلیون مترمکعب روان آب در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی محمدی‌مقدم  افزود: میزان بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در استان ۴۷۶ میلی‌متر بوده است که این میزان بارندگی معادل ۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب حجم نزولات آسمانی در استان است.

وی گفت: از این میزان ۳۰ ‌درصد معادل ۲ میلیارد و ۳۲۵ میلیون متر مکعب به وسیله پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع ذخیره‌سازی و  ۷۰ درصد معادل ۵ میلیارد و ۵٢۵ میلیون مترمکعب به صورت روان‌آب از استان خارج شده است.

محمدی‌مقدم، با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۱۰۰ سد خاکی کوتاه در استان احداث شده است، افزود: با توجه به حجم بالای روان‌آب‌های ناشی از بارش باران، توجه به بحث آبخیزداری یک امر ضروری در استان است.

محمدی‌مقدم اظهار داشت: در استان ۲ هزار و ۳۰۰ سد سنگی و ملاتی و ۱۰۰ بند خاکی احداث شده است.

به گفته وی، پارسال بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص داده شد، که نسبت به سال ۹۷ این میزان ۲ برابر افزایش داشت.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه مطالعات آبخیزداری تاکنون در ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان انجام شده است، افزود: اجرای طرح‌های مطالعات آبخیزداری و و طرح‌های آبخیزداری برای استان با توجه به توپوگرافی منطقه ضروری است.

وی اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری بر آب و خاک و توسعه و رونق تولید و توسعه بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد که توجه به این امر در تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید موثر است.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود ۱۶ هزار و ۵۳۳ کیلومترمربع مساحت یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود که ۸۶.۵درصد این میزان مساحت را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید