Iranian Agriculture News Agency

کشت چغندر قند در 2500 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان آماده کشت چغندر قند در سال زراعی جاری است.

 کشت چغندر قند در 2500 هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،حمیدرضا دانش شهرکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت: این کشت بهاره به صورت نشایی است که مصرف آب در این نوع کشت پایین است و با وجود کم آبی استان این نوع کشت مناسب است.

وی عیار چغندرقند کشت شده در استان را ۱۶ عنوان کرد و گفت: عیار بیشتر محصول چغندرقند کشت شده در این استان ۱۷.۵ درصد سنجش شده است.

وی، از افزایش ۷۰درصدی قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند کشاورزان استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: قیمت تعیین شده ۶ هزار و ۲۴۰ ریال برای هر کیلوگرم است، که با بررسی انجام شده در سالهای گذشته بخش عمده‌ای از چغندر تولیدی این منطقه از عیار بالای برخوردار است.

دانش گفت:با عقد قرارداد بین کارخانه قند استان و کشاورزان، ۶۵۰ هکتار از این اراضی برای تامین چغندرقند این کارخانه به زیر کشت می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری امکان مبارزه راحت با علف‌های هرز و پایداری تولید را از ویژگی‌ها کشت چغندرقند دانست و گفت:با توجه به حمایت‌های کارخانه قند استان از چغندرکاران، کشت این محصول در سالجاری مقرون به صرفه خواهد بود.

به گفته وی،امسال علاوه بر تعیین  قیمت جدید از سوی شورای اقتصاد برای خرید چغندرقند از کشاورزان به صورت تضمینی، مبلغ ۵۰۰ریال نیز به ازای هرکیلوگرم برای کرایه حمل و نقل همراه با تفاله به کشاورزان قابل پرداخت است.
دانش تصریح کرد: تامین بذر، کود و سموم مورد نیاز چغندرقند بر عهده کارخانه قند است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی کارخانه قند استان، قرارداد منعقد کنند.

به گزارش ایانا، سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی، زراعی، دامی و شیلاتی توسط  ۶۶ هزار نفر بهره بردار تولید می‌شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید