Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری

سرمازدگی ۸۰۰ میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: خسارت ناشی از سرمازدگی‌ اخیر در این استان ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرمازدگی ۸۰۰ میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، دما در روزهای آغازین سال نو در برخی مناطق به زیر صفر درجه رسید و با توجه به شکوفه دادن درختان در روزهای ابتدایی بهار، این سرما باعث آسیب دیدن سر درختی‌ها می‌شود.

مرتضی زمانپور پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به بارش‌های بهاره با هدف پیش‌بینی‌های لازم برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی باغات استان جلسه‌ای تشکیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری افزود: برآورد اولیه خسارات وارد شده در حال حاضر  از 800 میلیارد ریال بوده و در ادامه با بارندگی و کاهش دما رو به رو هستیم که هشدارهای لازم به باغداران داده شده است.

وی اضافه کرد: از جمله اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات  ایجاد دود در باغات و چوم‌سوزی است که بحث هماهنگی برای در اختیار گذاشتن نفت و گازوئیل به باغداران انجام شد.

زمانپور خاطر نشان کرد: در حال حاضر بین 10 تا 30 درصد از باغات دچار سرمازدگی شده است که احتمال بالا رفتن این درصد پس از بارندگی‌های پیش رو و کاهش دما وجود دارد.

به گزارش ایانا، براساس پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری سامانه بارشی اخیر در استان تا روز سه‌شنبه فعال است و باعث اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود.
در این راستا از مردم تقاضا شده تا از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و در صورت لزوم به حضور در جاده‌ها ،باید تجهیزات ایمنی، ‌سوخت کافی، زنجیر چرخ و لباس گرم به‌همراه داشته باشند.
همچنین از دامداران و کشاورزان خواسته شده به‌ علت احتمال وقوع آذرخش و بارش برف، به ارتفاعات نروند و از ایستادن و توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.
به‌ دنبال فعالیت این سامانه بارشی و با توجه به کاهش محسوس دما، باغداران چهارمحال و بختیاری باید تدابیر لازم برای جلوگیری از سرمازدگی باغات خود به‌ویژه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری را بیندیشند.
بارش‌های اسفندماه سال گذشته ۵۸۰ میلیارد ریال و سرمازدگی فروردین‌ماه سال‌جاری افزون‌بر ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرد.​

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید