Iranian Agriculture News Agency

در پی بارش های بهاری

سرریزشدن سد خاکی در لردگان

مدیر جهادکشاورزی لردگان گفت: در پی بارش باران در سومین روز از فصل بهار ،سد خاکی فلارد در روستاهای گنج و شهریاری و گرداب و پخش سیلاب‌های سینی و برجوئی این شهرستان با حجم ۲۰۰ هزار متر مکعب، آبگیر و سرریز شد.

سرریزشدن سد خاکی در لردگان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،عطاء‌الله خالدی گفت: با آبگیری سد خاکی مناطق روستایی گنج و شهریاری، بیش از ۲۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی زیردست این منبع آبی در ماه‌های گرم سال سیراب خواهد شد. 
به گفته وی، با آبگیری گرداب و پخش سیلاب‌های سینی و برجوئی، سفره‌های زیرزمینی  این منطقه نیز تغذیه و تاثیر مستقیم در افزایش سهم آب کشاورزی خواهد داشت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان لردگان، هدف از اجرای این طرح‌ها را جمع آوری روان‌آب‌ها، کاهش فرسایش خاک، کنترل از رسوب خاک، جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب اعلام کرد.

خالدی، به آبدهی و فعال شدن "چشمه میلاس "لردگان در سال زراعی گذشته بعد از یک دهه خشک بودن اشاره و تصریح کرد: امید است در سال زراعی جاری نیز این چشمه آبیاری یکهزار و ۷۰۰هکتار اراضی زراعی پایین دست در دشت میلاس را تامین کند.

وی، از خشک شدن ۳۰۰ هکتار از باغات مثمر منطقه 'ریگ' ،' کوهبان' ، 'ابواسحاق ' و 'باغ بهزاد' این شهرستان در اثر تنش کم‌آبی در یک دهه خشکسالی اخیر گفت: باغات خسارت دیده، از چشمه‌های دائمی بالادست سیراب می‌شد که به طور بی‌سابقه‌ای خشک و بی‌آب شد و از سال گذشته از تنش خارج شده است.
وی، وسعت زمین‌های زراعی و باغی آبی شهرستان لردگان را نیز ۲۲ هزار هکتار عنوان و تاکید کرد: اراضی این شهرستان توسط یکهزار چاه عمیق آبیاری می‌شود.
مدیرجهادکشاورزی لردگان، خشک شدن ۲۰ درصد از چاه‌های بخش کشاورزی شهرستان در خشکسالی چند سال گذشته را یادآور شد و تصریح کرد: نیمی از چاه های آب نیز با افت شدید دبی آب مواجه شده است.

لردگان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید