Iranian Agriculture News Agency

توزیع 4000 اصله نهال توت در راستای توسعه نوغانداری

4000 اصله نهال توت در راستای توسعه نوغانداری برای نخستین بار در استان چهارمحال و بختیاری توزیع شد.

توزیع 4000 اصله نهال توت در راستای توسعه نوغانداری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، نوغانداری شغلی جانبی و راحت در کنار کار اصلی مردم می‌تواند درآمد کشاورزان را دوچندان کند و از این طریق هم موجب ایجاد اشتغال و همچنین رونق تولید در روستاهای شهرستان باشد.

کرم ابریشم در زمان‌هایی از تاریخ، یکی از درآمدهای سبد خانوار برخی کشاورزان شهرستان طارم بود، ولی به‌مرور زمان و به دلایل متعددی رغبت کشاورزان برای پرورش کرم ابریشم کاسته شد.

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی از جمله فعالیت‌های جانبی است که در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان می‌تواند طی یک دوره کوتاه مدت (حدود ۴۰ روز) ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به کارگیری بخشی از نیروی کار روستاها، درآمد مناسبی را برای روستانشینان این شهرستان فراهم کند.

این شغل خانگی به دلیل سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودکان تا میانسالان، دارای مزایای فراوانی است.

مهندس حسن رحمانی مدیر طیور و پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل: از افزایش علاقه مندان به شغل پرورش کرم ابریشم در استان خبر داد و افزود: دبرای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری 4000 اصله نهال توت بصورت رایگان در بین متقاضیان نوغانداری توزیع شد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای سهولت کار نوغانداران طارمی یادآور شد: تأمین زیرساخت‌ها و مجوز پرداخت اعتبار برای تجهیز کارگاه، توزیع نهال اصلاح شده توت به مقدار کافی به طور کاملاً رایگان در اسفند ماه هر سال، توزیع لارو و تخم کرم ابریشم، ارائه مشاوره مقدماتی و تکمیلی، از جملهکارهای در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه نوغانداری به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید