Iranian Agriculture News Agency

رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ خبر داد

بندهای خاکی سیلاب کوهرنگ را مهار کردند

رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ گفت: سه بند خاکی شهرستان کوهرنگ در جمع‌آوری و نگهداری رواناب‌ها تاثیر بسیار خوبی دارند و اگر این بندها نبودند در بارش‌های 200 میلیمتری اخیر وقوع سیلاب شدید و خسارات بسیاری دور از انتظار نبود.

بندهای خاکی سیلاب کوهرنگ را مهار کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، طفعلی چراغپور رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ اظهار کرد:در سطح شهرستان کوهرنگ سه بند خاکی وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه حجم مخزن بند خاکی نصیرآباد یک میلیون مترمکعب، بند خاکی امیرآباد 60 هزار مترمکعب و بند خاکی فانی‌آباد 30 هزار مترمکعب است، افزود: رسوب‌گیری از این بندها در فصل خشک به‌خوبی انجام شده است.
 
چراغپور با اشاره به آب‌گیری خوب سد نصیرآباد ادامه داد: کشاورزان در فصل خشک از آب پشت این سد برای پیشبرد اهداف کشاورزی خود استفاده می‌کنند و این بند برای کشاورزان استفاده دومنظوره دارد.
 
رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: در بارندگی‌های اخیر در شهرستان کوهرنگ این بندها در جمع‌آوری و نگهداری رواناب‌ها تاثیر بسیار خوبی داشتند و بند نصیر‌آباد با ظرفیت مخزن بالا و همین اینکه آبراهه‌ای دائمی در منطقه است، توانست حجم بالایی از آب را در خود ذخیره کند و اگر این بند نبود در بارش‌های 200 میلیمتری اخیر قطعا شاهد وقوع سیلاب شدید و خسارات بسیاری می‌بودیم.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش 24 ساعته اخیر، 100 درصد مخزن بندهای خاکی در کوهرنگ آبگیری شده است و خروج آب از سرریز بندها  نشان‌دهنده آبگیری کامل حجم سدها است.
 
چراغپور با اشاره به توپوگرافی خاص شهرستان کوهرنگ و وجود شیب بسیار در این شهرستان تاکید کرد: بیشتر سازه‌های آبخیزداری که مناسب کوهرنگ است از نوع سنگی-ملاتی و گابیونی می‌باشد و مناطقی که بند خاکی در آن جواب بدهد وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: از طرفی دیگر بندهای خاکی بزرگ به دلیل آنکه آبگیر وسیعی دارند و باعث زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی مردم می‌شود مناسب این منطقه نیستند و بندهای کوچک مناسب‌تر هستند.
 
رئیس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ کنترل رسوب و جلوگیری از خروج خاک از حوضه آبخیز، کنترل رواناب‌ها، کنترل سرعت آب و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب، ذخیره آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش آبدهی چشمه‌های پایین دست را از مهم‌ترین فواید احداث بندهای خاکی عنوان و یادآور شد: قبل از احداث این بندها چشمه‌های پایین دست همان ابتدای تابستان می‌خشکیدند اما با احداث سدهای خاکی این چشمه‌ها تا اواخر تابستان هم آبدهی دارند.
 
وی در انتها از مردم درخواست کرد در نگهداری این بندها با منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند و به‌هیچ‌عنوان مسیرهای سرریز بندهای خاکی را در فصول خشک با سنگریزه مسدود نکنند تا در فصول سر بتوان بهترین بهره‌برداری را از آن‌ها داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید